Tryb postępowania w przypadku utraty dowodu osibistego

Tryb postępowania w sprawach utraty dowodu osobistego

Tryb postępowania w sprawach utraty dowodu osobistego


1. Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego, wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych - odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd, w urzędzie obsługującym organ gminy lub w urzędzie konsularnym.

2. Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa, w szczególności w związku z wypoczynkiem, leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby.

3. W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
4. Zawiadomienie, o którym mowa w pkt.1, składa się w formie pisemnej. Zawiadamiający jest obowiązany podać imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki posiadacza utraconego dowodu osobistego oraz wystawcę dowodu osobistego.
5. Organ gminy lub konsul powiadomieni o utracie dowodu osobistego. Zostaje ustalona zgodność danych posiadacza utraconego dowodu osobistego z danymi zawartymi w dostępnych rejestrach publicznych, innym dokumencie tożsamości, a gdy nie jest to możliwe - w innych dokumentach ze zdjęciem, a jeżeli posiadacz utraconego dowodu osobistego nie posiada żadnego dokumentu - na podstawie oświadczenia zawiadamiającego.
6. Organ gminy lub konsul wydaje osobie zawiadamiającej wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego zawierające dane identyfikacyjne podane przez zawiadamiającego oraz wzmiankę o podstawie ustalenia tożsamości.

7. Organ gminy lub konsul niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu zgłoszenia utraty, zawiadamia wystawcę dowodu osobistego o zgłoszeniu utraty, w celu dokonania czynności unieważnienia dowodu osobistego.


Tryb postępowania w sprawach zwrotu dowodu osobistego


1. Organ gminy, Policji lub inny organ administracji publicznej niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po dniu otrzymania znalezionego dowodu osobistego, przesyła ten dokument wraz z informacją o dacie przekazania dowodu przez znalazcę, za potwierdzeniem odbioru, do wystawcy dowodu osobistego.

2. Posiadacz dowodu osobistego, któremu zwrócono znaleziony dowód osobisty, w przypadku gdy zawiadamia o utracie dokumentu, jest obowiązany przekazać dowód osobisty najbliższemu organowi gminy lub właściwej ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce konsularnej.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Jasionówce

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Kloza

Wprowadzający: Andrzej Kloza

Data modyfikacji: 2014-02-11

Opublikował: Andrzej Kloza

Data publikacji: 2014-02-11