Plan Rozwoju Lokalnego - część II
Sfera gospodarki przestrzennej
Infrastruktura techniczna
Wodociągi i kanalizacja
Głównym źródłem zaopatrzenia w wodę ludności, rolnictwa i przemysłu gminy Jasionówka są wody podziemne.
Infrastruktura techniczna do korzystania z wód podziemnych to: ujęcia wód (studnie wiercone i stacje wodociągowe - stacje uzdatnia wody) i sieć wodociągowa oraz przepompownie sieciowe. W gminie funkcjonuje 5 komunalnych ujęć wód podziemnych (z tego 4 podłączone do wodociągów) o zasobach eksploatacyjnych 205 m3/h. Pobór wody z nich wynosi 210 m3/dobę. Oprócz tego w gminie jest jedno ujęcie zakładowe i 2 ujęcia niezewidencjonowane.
Z ujęciami komunalnymi związane są systemy wodociągowe: Jasionówka, Jasionóweczka, Krasne Folwarczne i Słomianka).
Informacje o długości sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz liczbie przyłączy do budynków u przedstawiono w tabeli 11.
Tabela 18. Długości sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz liczba przyłączy do budynków
Źródło: opracowanie własne na podstawie Rocznik statystyczny województwa podlaskiego 2003, Urząd Statystyczny w Białymstoku, 2003 oraz Bazy Danych Regionalnych GUS (www.stat.gov.pl.).
Łączna długość sieci wodociągowej wynosiła na koniec 2002 r. 42,2 km. Wykonanych było 428 przyłączy. Objętych usługami wodociągowymi było 79% mieszkań w gminie. mieszkańców gminy. Zużycie wody z wodociągów wynosiło 61,2 dam3.
Niestety sieci wodociągowe nie stwarzają w systemie z oczyszczalniami ścieków układów zamkniętych. Łączna długość sieci kanalizacyjnej w gminie wynosiła 4,9 km (stan na koniec 2002 r.), a ilość przyłączonych gospodarstw domowych 123.
Interesujący jest stosunek długości sieci i przyłączy kanalizacyjnych do długości sieci i liczby przyłączy wodociągowych. Wynoszą one odpowiednio 0,11 i 0,29 i wskazują na niedorozwój systemów kanalizacyjnych.
W gminie funkcjonuje komunalna oczyszczalnia ścieków w Jasionówce. Tabela 12. przedstawia ich podstawowe parametry. W 2002 r. oczyszczalnia obsługiwała 15,1% mieszkańców gminy.
Tabela 19. Parametry oczyszczalni ścieków w gminie Jasionówka
Źródło: opracowanie własne na podstawie Rocznik statystyczny województwa podlaskiego 2003, Urząd Statystyczny w Białymstoku, 2003, dane Urzędu Gminy
Redukcja zanieczyszczeń w oczyszczalni odbywa się zgodnie z warunkami pozwolenia.
Gospodarka odpadami
Na terenie gminy Jasionówka funkcjonuje jedno składowisko odpadów komunalnych. Powierzchnia jego wynosi 0,8 ha, pojemność składowiska wynosi 50000 m3 i jest wykorzystana w około 65%.
Stan techniczny składowiska odpadów nie spełnia wymogów obowiązujących przepisów (przede wszystkim brak jest izolacji podłoża i systemu odprowadzania ścieków). Składowisko przewidziane jest do zamknięcia w 2009 r. (tabela 13).
Składowisko nie jest przystosowane do składowania odpadów niebezpiecznych. Na terenie gminy nie ma też miejsca do wywożenia produktów zneutralizowanych w wyniku przeprowadzonych akcji ratowniczych o znamionach nadzwyczajnych zagrożeń środowiska np. skażonej gleby. Nierozwiązanym ciągle problemem jest również brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, co powoduje trafianie na wysypiska legalne (i dzikie) także odpadów niebezpiecznych np. zużyte świetlówki, baterie, akumulatory i inne.
Obsługa mieszkańców, zakładów, instytucji i innych obiektów w zakresie wywozu odpadów zmieszanych jest słabo rozwinięta i obejmuje około 40% mieszkańców gminy.
Nierozwiązanym ciągle problemem jest również brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, co powoduje trafianie na wysypiska legalne i „dzikie” także odpadów niebezpiecznych typu: zużyte świetlówki, lampy rtęciowe, baterie i akumulatory. W gminie Jasionówka zewidencjonowano 4 dzikie wysypiska.
Tabela 20. Parametry oczyszczalni ścieków w Jasionówce
Źródło: Ochrona środowiska i leśnictwo w województwie podlaskim w 2001 r. Urząd Statystyczny w Białymstoku, 2002, Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, Białystok 2003, informacje z urzędu gminy.
Na terenie gminy nie funkcjonuje żadne stałe składowisko odpadów przemysłowych.
Przeprowadzona diagnoza stanu gospodarki odpadami dla gminy Jasionówka pozwoliła na sformułowanie następujących wniosków:
Sektor komunalny
Na terenie gminy Jasionówka sektor komunalny wytwarza rocznie 735 Mg odpadów komunalnych.
Wielkość odpadów zgromadzonych i poddanych procesom unieszkodliwiania przez składowanie wyniosła w roku 2003 około 95 Mg odpadów komunalnych, co stanowiło około 13% ogółu odpadów wytworzonych.
Na terenie gminy Jasionówka nie były prowadzone badania dotyczące składu morfologicznego odpadów oraz badania właściwości odpadów komunalnych.
Na terenie gminy Jasionówka 40% mieszkańców objętych jest zorganizowaną zbiórka odpadów, pozostali mieszkańcy zagospodarowują odpady we własnym zakresie.
Na terenie gminy Jasionówka brak jest selektywnej zbiórki odpadów. Nie ma punktów selektywnej zbiórki odpadów.
Na terenie gminy Jasionówka nie funkcjonuje zorganizowany system zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych oraz odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych.
Odpady z terenu gminy Jasionówka są wywożone na gminne składowisko odpadów. Składowisko przeznaczone jest do modernizacji. Przewidywany termin zamknięcia składowiska określono na rok 2009. Składowisko nie spełnia wszystkich wymogów ochrony środowiska dla składowisk odpadów.
7. Na terenie gminy Jasionówka występują 4 dzikie składowiska odpadów.
Sektor gospodarczy
Brak jest danych o odpadach przemysłowych na terenie gminy Jasionówka.
Na terenie gminy wytwarzane jest około 100 kg odpadów niebezpiecznych rocznie.
Na terenie gminy Jasionówka brak jest składnicy złomu.
Na terenie gminy Jasionówka nie funkcjonuje system zbierania zużytych opon samochodowych.
Na terenie gminy Jasionówka brak jest instalacji do zagospodarowywania odpadów poza składowaniem.
Brak jest danych o ilości azbestu.
Na terenie gminy Jasionówka nie ma mogilników i punktów skupu padłych zwierząt.
Łączność
Wskaźnik nasycenia na 100 osób w 1997 roku wynosił:
dla gminy - 21,4
dla województwa białostockiego - 20,2
dla kraju - 16,9
System telekomunikacyjny gminy składa się obecnie z:
1 centrali telefonicznej cyfrowej typu S12-RSU o pojemności 636 numerów zlokalizowanej w Agronomówce, przy Knyszyńskiej 15,
linii kablowej światłowodowej relacji Mońki - Jasionówka,
linii telefonicznych kablowych i napowietrznych rozdzielczych,
przyłączy abonenckich.
Od czasu zainstalowania centrali cyfrowej oraz włączenia jej w wojewódzki system telekomunikacyjny a poprzez węzeł białostocki w system krajowy i międzynarodowy - stan telekomunikacji w gminie zmienił się radykalnie. Podniósł się poziom świadczonych usług pod względem jakości i ilości. Jak wynika z w/w danych zainstalowana centrala nie ma już dużej rezerwy pojemności centrali. W zależności od wielkości zapotrzebowania na ten rodzaj usług, należy liczyć się z koniecznością rozbudowy istniejącej centrali oraz linii rozdzielczych i abonenckich.
Energetyka
Źródło zasilania w energię elektryczną dla terenu gminy stanowią stacje transformatorowo - rozdzielcze RPZ 110/15 kV w Mońkach, Knyszynie i Dąbrowie Białostockiej - poprzez układ sieci SN 15 kV.
Istniejące źródła w pełni pokrywają zapotrzebowanie mocy i energii elektrycznej gminy, pozostawiając nawet jej rezerwę.
Ciepłownictwo
Na terenie gminy istnieje 12 większych źródeł wytwarzania energii cieplnej obsługujących budynki, głównie użyteczności publicznej. Sześć z nich opalanych jest węglem, cztery olejem opałowym, jedno trocinami i jedno jest elektryczne. Jedynie 18 spośród 802 (stan w 2002 r.) mieszkań jest zaopatrywanych w ciepło ze zbiorczych systemów centralnego ogrzewania. Pozostałe są ogrzewane indywidualnie (centralnym ogrzewaniem - 330, piecami i innymi urządzeniami - 454).
W zabudowie mieszkaniowej dominującym rozwiązaniem są lokalne źródła ciepła na paliwa stałe, olej lub gaz. Głównym źródłem energii cieplnej jest węgiel kamienny. Zaledwie około 15% wszystkich źródeł ciepła zasilanych jest paliwem ekologicznym, tj. olejem opałowym.
Istniejący stan wskazuje na potrzebę podejmowania działań zmierzających do zmniejszenia energochłonnych procesów produkcyjnych, zmiany struktury zużywanych paliw, a także wzrostu udziału pozyskiwania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych oraz bezemisyjnych.
Gmina podejmie działania zmierzające do opracowania programu pomocy - dofinansowania inwestycji w gospodarstwach indywidualnych, które spowodują ograniczenie emisji spalin do atmosfery.
Sieć gazowa
W gminie Jasionówka nie ma sieci gazowej. Dotąd nie ma aktualnego programu gazyfikacji województwa, przez co nie można sprecyzować możliwości zaopatrzenia gminy w gaz.
Komunikacja
Na terenie gminy Jasionówka znajdują się:
Droga krajowa nr 19 Białystok - Augustów na odcinku 2,5 km, III klasy technicznej, z dopuszczeniem do kursowania pojazdów o nacisku 100 kN/oś
Droga wojewódzka nr 671 Korycin -Jasionówka - Tykocin o długości 9 km, IV klasy technicznej, z dopuszczeniem do kursowania pojazdów o nacisku 80 kN/oś
Drogi powiatowe o łącznej długości 46,7 km, w tym 40,3 km o nawierzchni utwardzonej;
Drogi gminne o łącznej długości 27,4 km, w tym 19,1 km o nawierzchni utwardzonej.
103423B - granica gminy (Romejki) - Kamionka, Słomianka - droga woj. 671
2)104002B - droga powiatowa 03223 - Krzywa-droga powiatowa 03223
3) 104003B - droga woj. 671 Kąty - Jasionóweczka
4) 104004 B - droga krajowa Nr 8 Krasne Folwarczne - Łękobudy
5) 104005B - droga powiatowa 03340 Brzozówka Folwarczna - droga
gminna 104004B
6) 104006B - droga krajowa Nr 8 - Krasne Stare
Ulice we wsi Jasionówka
7) 1004007B - ulica Młynowa
8) 104008 B - ulica Szkolna
9) 104009B - ulica Nowa
10) 104010B - ulica Kocia
11) 104011B - ulica Kościelna
12) 104012B - ulica Lipowa
Długość dróg oraz rodzaj nawierzchni przedstawiono w poniższej tabeli:
Tabela 21
L.p. |
Nr drogi |
Nazwa drogi |
Długość drogi wg ewidencji |
Nawierzchnie twarde |
Gruntowe ulepszone żwirem |
Gruntowe naturalne |
||
|
|
|
|
Nie ulepszone |
ulepszone |
|
|
|
|
|
|
|
tłuczniowe |
brukowcowe |
bitumicznie |
|
|
1. |
103423B |
Granica gminy ( Romejki) -Kamionka, Słomianka- droga woj. Nr 671 |
7,90 |
4,195 |
3,030 |
0,675 |
|
|
2. |
104002B |
Droga powiatowa 03223 - Krzywa- droga powiatowa 03223 |
4,365 |
|
|
2,065 |
|
2,300 |
3. |
104003B |
Droga woj. Nr 671 - Kąty -Jasionóweczka |
6,048 |
2,361 |
0,187 |
|
3,500 |
|
4. |
104004B |
Droga krajowa Nr 8 - Krasne Folwarczne -Łekobudy |
4,360 |
|
0,700 |
|
1,900 |
1,760 |
5. |
104005B |
Droga powiatowa 03340- Brzozówka Folwarczna - groga gminna 104004B |
2,125 |
|
0,420 |
0,935 |
|
0,770 |
6. |
104006B |
Droga krajowa Nr 8 - Krasne Stare |
1,230 |
0,430 |
|
|
|
0,800 |
7. |
104007B |
Jasionówka - ul. Młynowa |
0,259 |
|
0,075 |
|
|
0,184 |
8. |
104008B |
Jasionówka ul. Szkolna |
0,185 |
|
0,185 |
|
|
|
9. |
104009B |
Jasionówka ul. Nowa |
0,232 |
|
|
0,232 |
|
|
10. |
104010B |
Jasionówka ul. Kocia |
0,212 |
|
0,100 |
|
|
0,112 |
11. |
104011B |
Jasionówka ul. Kościelna |
0,145 |
|
|
0,145 |
|
|
12. |
104012B |
Jasionówka ul. Lipowa |
0,368 |
|
|
|
|
0,368 |
4.2Uwarunkowania ochrony środowiska
Uwarunkowania ochrony środowiska wynikają z jego obecnego stanu oraz potencjalnych zagrożeń. Zostały one szczegółowo określone w opracowaniu ekofizjograficznym, w Planie Ochrony Środowiska Gminy Jasionówka oraz w Planie Gospodarki Odpadami. Ustalenia tych planów zostaną odzwierciedlone w aktualnie opracowywanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a następnie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Źródła zagrożeń dla środowiska są zlokalizowane zarówno na terenie gminy jak i zewnętrznie, w tym w znacznym oddaleniu. Środowisku przyrodniczemu gminy Jasionówka mogą zagrażać :
zanieczyszczenia wód powierzchniowych i gruntowych poprzez :
- spływy powierzchniowe z pól nawożonych mineralnie i organicznie
- niekontrolowane zrzuty ścieków
- nieszczelne szamba
- gnojowica powstająca przy hodowli zwierząt
zanieczyszczenia wód podziemnych poprzez :
oddziaływanie szlaków komunikacyjnych
funkcjonowanie dzikich wysypisk
złe składowanie substancji chemicznych i ropopochodnych
wysokotowarowe gospodarstwa rolne
zanieczyszczenia gazowe i pyłowe
zanieczyszczenia powierzchni ziemi poprzez :
- odpady komunalne
- odpady płynne
- odcieki ze składowiska odpadów i dzikich wysypisk
- nielegalną, niekontrolowaną eksploatację kopalin
zanieczyszczenia atmosfery i hałas poprzez :
emisje z lokalnych kotłowni i gospodarstw domowych,
niekontrolowane spalanie paliw,
liniowe źródła zanieczyszczeń atmosferycznych w postaci tras komunikacyjnych,
hałas i wibracje wytwarzane przez zakłady gospodarcze ( tartaki, obiekty produkcyjno - usługowe )
transport drogowy na trasie Białystok - Augustów,
Wymienione zagrożenia środowiska mogą stopniowo znacznie pogarszać jakość życia mieszkańców. Transport drogowy jest zagrożeniem dla środowiska przyrodniczego, atmosferycznego i akustycznego. Dodatkowo w przypadku awarii (uszkodzenia) cystern lub w następstwie katastrofy drogowej istnieje realne zagrożenie skażenia ludności i środowiska wokół wymienionych tras przewozu. Zagrożenie dla ludności gminy stwarzają również stacje i dystrybutory paliw płynnych.
Identyfikacja problemów
Podstawowymi problemami wynikającymi z analizy stanu w sferze gospodarki przestrzennej są :
brak przygotowanych terenów dla lokalizacji firm i prowadzenia poważnych inwestycji przez inwestorów zewnętrznych, z uwagi na nieaktualny plan zagospodarowania przestrzennego gminy, braki w infrastrukturze technicznej, nie wykupione grunty pod drogi ;
nie rozwiązany problem gospodarki ściekowej : niewystarczająco rozwinięta sieć kanalizacyjna, w tym burzowa, brak przydomowych oczyszczalni ścieków ;
niepełne zwodociągowanie gminy ;
zły stan techniczny istniejących sieci wodociągowych, duże potrzeby w zakresie jej rozbudowy i remontów, duży udział rur azbestowo - cementowych ;
powszechne w latach poprzednich stosowanie w budownictwie materiałów zawierających azbest, wymagających obecnie wymiany i utylizacji ;
niedostatecznie upowszechniona selektywna zbiórka śmieci ;
słabe upowszechnienie nowoczesnych technik grzewczych z zastosowaniem paliw ekologicznych ;
brak wykorzystywania odnawialnych źródeł energii ;
zły stan dróg gminnych, niski udział utwardzonych nawierzchni, brak chodników ;
nieuregulowana własność znacznej części pasów drogowych ;
niedostateczny dostęp mieszkańców do Internetu
IV. PRIORYTETY PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
Plan Rozwoju Lokalnego stanowi doprecyzowanie misji rozwoju gminy, która została określona w Strategii Rozwoju Gminy następująco:
„Gmina Jasionówka jest sprawnie zarządzaną jednostką samorządu terytorialnego, efektywnie wykorzystującą lokalne zasoby oraz położenie pomiędzy rzeką Biebrzą a Puszczą Knyszyńską, zapewniającą wysoki standard życia mieszkańców oraz pozytywny klimat rozwoju rolnictwa i agroturystyki”.
W ramach aktualizowania strategii rozwoju Gminy Jasionówka, analizy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ekofizjografii, programu ochrony środowiska na lata 2004 - 2011, programu gospodarki odpadami na lata 2004 -2012 i oraz innych dokumentów programowych, w szczególności planów rozwoju lokalnego opracowanych dla województwa podlaskiego i powiatu monieckiego, po przeprowadzeniu szczegółowej analizy aktualnej sytuacji społeczno - gospodarczej gminy, zdefiniowano łącznie pięć priorytetów o charakterze strategicznym oraz cele operacyjne, stanowiące ich rozwinięcie.
Rozwój przedsiębiorczości i pozyskiwanie inwestycji
Zwiększenie liczby podmiotów gospodarczych
Zwiększenie zatrudnienia w firmach już istniejących
Rozwój zasobów ludzkich w Gminie
Reorientacja zawodowa grup odchodzących z rolnictwa
Promocja przedsiębiorczości
Rozwój kształcenia dzieci i młodzieży
Rozwój obszarów wiejskich i ochrona środowiska
Poprawa stanu dróg lokalnych
Kanalizacja i wodociągi w Gminie
Uzbrojenie terenów pod inwestycje
Zagospodarowanie odpadów
Zwiększenie efektywności zużycia energii w budynkach publicznych
Rozwój lokalnej infrastruktury społecznej
Każdy w wyżej wymienionych celów operacyjnych znajduję swoje odzwierciedlenie w konkretnych zadaniach planowanych do realizacji przez gminę w latach 2004 - 2006 lub w okresie do roku 2013.
V. PROGRAM ZADANIOWY
Tabela 22 Inwestycje wynikające z diagnozy społeczno gospodarczej Gminy Jasionówka
Nazwa zadania |
Termin realizacji |
Oczekiwane produkty |
Podmioty uczestniczące we wdrażaniu zadania |
Przewidywane nakłady do poniesienia |
Dokończenie wodociągowania gminy: wsie Kąty, Łękobudy, Krasne Małe, kolonie wsi; Kalinówka Królewska, Jasionóweczka, Milewskie, Jasionówka, Czarnystok, Górnystok |
2004 - 2008 |
Zaopatrzenie w dobrą wodę wszystkich mieszkańców gminy |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Wykonanie „spinki” wodociągu :Słomianka” i „Jasionówka” |
2004 - 2006 |
Zwiększenie dostępności wody |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja linii wodociągowej we wsi Jasionówka |
2008 |
Zwiększenie dostępności wody |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja i rozbudowa ujęć wody na ujęciu Słomianka i Krasne Folwarczne |
2008 |
Zwiększenie dostępności wody |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Budowa dróg gminnych:
|
2004-2008 |
Długość wybudowanych dróg 18,863 km
|
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja ulic: Ulice Szkolna, Młynowa, Kocia, Lipowa w Jasionówce |
200502006 |
Długość wybudowanej ulicy 812 mb. oraz chodnika - 1365mb
|
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków
|
2008 |
Ilość wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków - 150 szt |
Wójt Gminy Jasionówka osoby prywatne |
|
Sukcesywna likwidacja dzikich składowisk odpadów |
2005-2007 |
Poprawa ochrony środowiska |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja gminnego składowiska odpadów |
2008 |
Poprawa ochrony środowiska |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Budowa i urządzenie boiska sportowego przy Zespole Szkolno - Przedszkolnym |
2005-2006 |
Liczba osób korzystających z obiektu w 600 osób Polepszenie infrastruktury sportowej w gminie |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Adaptacja starego budynku szkoły na potrzeby biblioteki publicznej |
2007 |
Zwiększenie osób korzystających z biblioteki |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Zagospodarowanie terenu wokół zbiornika małej retencji w Jasionówce |
2008 |
Polepszenie infrastruktury turystycznej |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja rolniczych dróg dojazdowych do pól |
2004-2008 |
Polepszenie dostępu do pól |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Modernizacja linii oświetlenia ulicznego z wymianą lamp na energooszczędne |
2008 |
Wymiana opraw oświetleniowych, Lamp oświetleniowych na energooszczędne i budowa nowych punktów świetlnych |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Termomodernizacja budynku Wiejskiego Domu Kultury w Kalinówce Królewskiej i Milewskich |
2006-2007 |
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Termomodernizacja budynku edukacyjnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Jasionówce
|
2005-2006 |
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Budowa ścieżki rowerowej
|
2008 |
Rozwój turystyki , rozwój fizyczny dzieci i młodzieży |
Wójt Gminy Jasionówka |
|
Tabela 23
Inwestycje współfinansowane z Funduszy Strukturalnych UE w świetle celów zawartych w dokumentach programowych Gminy Jasionówka
Priorytet |
Zadanie |
Powiązanie zadań z Programami wojewódzkimi i krajowymi |
|
|
|
1.1. Zwiększenie liczby podmiotów gospodarczych
|
|
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006
|
1.2. Zwiększenie zatrudnienia w firmach już istniejących |
|
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 |
|
|
|
2. 1. Reorientacja zawodowa grup odchodzących z rolnictwa |
Szkolenia, doradztwo, pośrednictwo pracy, informacja zawodowa |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Priorytet 3 ZPORR: Działanie 3.1 “Obszary wiejskie”; Priorytet 3 ZPORR: Działanie 3.4 „Mikroprzedsiębiorstwa”; Priorytet 2 ZPORR: Działanie 2.5 „Promocja przedsiębiorczości”. Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, Priorytet 2. Wzmocnienie bazy ekonomicznej województwa. |
3. Rozwój obszarów wiejskich |
|
|
|
Budowa dróg gminnych:
|
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, Priorytet 1. Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa Kontrakt Wojewódzki 2004. Priorytet I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie |
Modernizacja rolniczych dróg dojazdowych do pól |
|
|
Modernizacja ulic: Ulice Szkolna, Młynowa, Kocia, Lipowa w Jasionówce |
|
|
3.2. Kanalizacja |
Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, Priorytet 1. Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa |
3.4. Zagospodarowanie odpadów |
Sukcesywna likwidacja dzikich składowisk odpadów |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, Priorytet 1. Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa Kontrakt Wojewódzki 2004. Priorytet I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie |
|
Modernizacja gminnego składowiska odpadów |
|
|
|
|
3.5. Zwiększenie efektywności zużycia energii w budynkach publicznych |
Termomodernizacja budynku Wiejskiego Domu Kultury w Kalinówce Królewskiej, Milewskich ,2 budynków edukacyjnych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Kontrakt Wojewódzki 2004. Priorytet I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie |
3.6. Wodociągi |
Dokończenie wodociągowania gminy: wsie Kąty, Łękobudy, Krasne Małe, kolonie wsi; Kalinówka Królewska, Jasionóweczka, Milewskie, Jasionówka, Czarnystok, Górnystok |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006 Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, Priorytet 1. Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa Kontrakt Wojewódzki 2004. Priorytet I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie |
|
Wykonanie „spinki” wodociągu :Słomianka” i „Jasionówka” |
|
|
Modernizacja linii wodociągowej we wsi Jasionówka |
|
|
Modernizacja i rozbudowa ujęć wody na ujęciu Słomianka i Krasne Folwarczne |
|
3.7. Lokalna infrastruktura społeczna identyfikacja problemu |
Budowa i urządzenie boiska sportowego przy Zespole Szkolno - Przedszkolnym |
Narodowy Plan Rozwoju 2004 - 2006
Program Wojewódzki na lata 2004 - 2006, PRIORYTET 3 Rozwój instytucji i urządzeń infrastruktury społecznej Kontrakt Wojewódzki 2004. Priorytet I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie |
|
Adaptacja starego budynku szkoły na potrzeby biblioteki publicznej |
|
|
Zagospodarowanie terenu wokół zbiornika małej retencji w Jasionówce |
|
|
Budowa ścieżki rowerowej |
|
Planowane inwestycje w świetle ZPORR.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z sześciu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/PWW). ZPORR rozwija cele NPR, określając priorytety i kierunki polityki regionalnej państwa w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Realizacja tej polityki w ramach ZPORR, będzie współfinansowana z funduszy strukturalnych.
Celem ZPORR jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.
Wzrost konkurencyjności należy rozumieć jako oddziaływanie na zmiany struktury gospodarczej i poprawę sytuacji wszystkich regionów w Polsce względem regionów europejskich, w zakresie produktywności gospodarki, wydajności pracy, tworzenia i absorpcji innowacji, wykształcenia mieszkańców, dochodów ludności oraz ilości i jakości infrastruktury technicznej, a więc tych czynników, które decydują obecnie o sile gospodarek państw i regionów.
Przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów należy rozumieć jako podjęcie działań interwencyjnych w ograniczonej liczebnie i przestrzennie grupie obszarów: wiejskich, koncentracji przemysłów restrukturyzowanych oraz degradacji społeczno-ekonomicznej przestrzeni miejskiej, po-przemysłowej i po-wojskowej, o najmniejszych możliwościach rozwojowych oraz najtrudniejszej sytuacji społeczno-gospodarczej.
Realizacja strategicznego celu sprzyjać będzie wzrostowi gospodarczemu, przekształceniom strukturalnym regionów, wzrostowi urbanizacji, zwiększeniu mobilności przestrzennej ludności oraz zwiększeniu poziomu wiedzy i dostępu do najnowocześniejszych technologii społeczeństwa i podmiotów gospodarczych.
Osiągnięcie wyżej wymienionego celu odbywać się będzie poprzez realizację poszczególnych priorytetów i działań programu. Wyróżniamy trzy priorytety:
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów
Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich
Rozwój lokalny
W ramach priorytetu Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów wyodrębniono następujące działania:
1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego
1. 2. Infrastruktura ochrony środowiska
1. 3. Regionalna infrastruktura społeczna
1. 4. Rozwój turystyki i kultury
1. 5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
1. 6. Rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach
W priorytet Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich wpisane zostały następujące działania:
2. 1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie
2. 2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne
2. 3. Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
2. 4.Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi
2. 5. Promocja przedsiębiorczości
2. 6. Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy
W priorytecie Rozwój lokalny zapisane zostały działania:
3.1. Obszary wiejskie
3.2. Obszary poprzemysłowe restrukturyzowane
3.3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe, powojskowe
3.4. Mikroprzedsiębiorstwa
3.5. Lokalna infrastruktura społeczna
Gmina Jasionówka w pierwszych latach członkostwa w Unii Europejskiej 2004-2006 zamierza podjąć szereg inwestycji wpisujących się w priorytety i działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowych Programów Operacyjnych. Będą one ważnym czynnikiem pobudzenia rozwoju społeczno-gospodarczego na obszarze gminy oraz tej części województwa Podlaskiego.
Tabela 24. Zadania w świetle priorytetów ZPORR
Działanie |
Zadanie |
Priorytet 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów
|
|
|
|
Priorytet 2 Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej zasobów ludzkich |
|
2.3. Reorientacja zawodowa grup odchodzących z rolnictwa |
Szkolenia, doradztwo, pośrednictwo pracy, informacja zawodowa |
Priorytet 3 Rozwój lokalny |
|
3.1 Obszary /wiejskie |
Budowa dróg gminnych:
|
|
Modernizacja ulic: Ulice Szkolna, Młynowa, Kocia, Lipowa w Jasionówce |
|
Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków |
|
Sukcesywna likwidacja dzikich składowisk odpadów |
|
Modernizacja gminnego składowiska odpadów |
|
Modernizacja rolniczych dróg dojazdowych do pól |
|
Termomodernizacja budynku Wiejskiego Domu Kultury w Kalinówce Królewskiej i Milewskich ,2 budynków edukacyjnych Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Jasionówce |
|
Dokończenie wodociągowania gminy: wsie Kąty, Łękobudy, Krasne Małe, kolonie wsi; Kalinówka Królewska, Jasionóweczka, Milewskie, Jasionówka, Czarnystok, Górnystok |
|
Wykonanie „spinki” wodociągu :Słomianka” i „Jasionówka” |
|
Modernizacja i rozbudowa ujęć wody na ujęciu Słomianka i Krasne Folwarczne |
|
Modernizacja linii wodociągowej we wsi Jasionówka |
3.2. Mikroprzedsiębiorstwa |
|
3.3. Lokalna infrastruktura społeczna
|
Budowa i urządzenie boiska sportowego przy Zespole Szkolno - Przedszkolnym |
|
Adaptacja starego budynku szkoły na potrzeby biblioteki publicznej |
|
Zagospodarowanie terenu wokół zbiornika małej retencji w Jasionówce |
|
Budowa ścieżki rowerowej |
Zadania z zakresu ochrony środowiska finansowane w ramach ZPORR będą również przedmiotem szerszego opracowania. Opisane wyżej zadania są spójne z Narodową Strategią Wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004 - 2006, w której zapisano:
„W obszarze gospodarki wodnej celem polityki ekologicznej jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego wód pod względem jakości i ilości, odpowiedniego dla istniejących i planowanych sposobów wykorzystywania tych wód. Działania służące realizacji tego celu polegają na ograniczaniu zanieczyszczeń:
1. ze źródeł punktowych komunalnych i przemysłowych, poprzez m.in. budowę, rozbudowę i modernizację systemów kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków...”
VII. POWIĄZANIA PRIORYTETÓW I ZADAŃ PLANU Z CELAMI
STRATEGICZNYMI ZAWARTYMI W DOKUMENTACH ROZ-
WOJU PRZESTRZENNO - SPOŁECZNO - GOSPODARCZEGO
GMINY, POWIATU, WOJEWÓDZTWA I KRAJU
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Jasionówka uwzględnia zapisy zawarte w Strategii Województwa Podlaskiego i Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Podlaskiego oraz bierze pod uwagę założenia zawarte w Planie Rozwoju Lokalnego Powiatu Monieckiego oraz problemy sąsiadujących gmin: Knyszyn, Jaświły, Czarna Białostocka i Mońki.
Działania zaplanowane w ramach poszczególnych zasadniczych obszarów problemowych rozwoju Gminy wynikają z przyjętych celów strategicznych, określonych odrębnie dla każdego z obszarów problemowych. Z kolei zdefiniowane cele strategiczne wyznaczają charakter programów operacyjnych, których realizacja (tj. realizacja przewidzianych w ich ramach zadań) prowadzić będzie do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Działania opisane poniżej są komplementarne z dokumentami opracowywanymi przez samorząd województwa. Gmina aktywnie uczestniczyła w pracach nad strategią powiatu ziemskiego monieckiego, strategią rozwoju województwa podlaskiego oraz Planem zagospodarowania przestrzennego Województwa Podlaskiego.
Zapisy Planu Rozwoju Lokalnego są spójne z dwoma dokumentami ważnymi na poziomie regionalnym, są to:
Strategia rozwoju obszaru funkcjonalnego Zielone Płuca Polski. Zapis tezowy.
Dokument ten określa trzy podstawowe cele rozwoju:
stworzenie warunków do zachowania i wzmocnienia ekosystemów oraz ochrony wód i zasobów naturalnych;
stworzenie możliwości awansu cywilizacyjnego społeczności lokalnych;
aktywizacja gospodarcza zharmonizowana z wymaganiami środowiska przyrodniczego
Główne kierunki działań służące realizacji przyjętych celów są następujące:
przeciwstawienie się eurofizacji jezior i zbiorników oraz zanieczyszczonych wód powierzchniowych przez kompleksową racjonalizację gospodarki wodnej oraz prawidłowe prowadzenie gospodarki komunalnej i leśnej;
systematyczne powiększanie i wzmacnianie systemu obszarów prawnie chronionych o zróżnicowanym statusie i rygorach ochronnych;
stałe podnoszenie poziomu wykształcenia i kwalifikacji ludności, jako podstawowego sposobu opanowania bezrobocia i patologii społecznej, wzmocnienia aktywności i przedsiębiorczości oraz samoorganizacji struktur społecznych,
oparcie rozwoju gospodarczego o nowoczesne technologie produkcji, rozwój drobnych i średnich przedsiębiorstw oraz turystyki i rolnictwa ekologicznego, tworzenie infrastruktury ekonomicznej otoczenia biznesu.
Strategia rozwoju województwa podlaskiego do roku 2010.
W dokumencie tym misję (cel nadrzędny rozwoju) sformułowano następująco: województwo podlaskie obszarem przedsiębiorczości gospodarczej, unowocześnienia rolnictwa oraz rozwoju: turystyki i wypoczynku, infrastruktury społecznej, wielokierunkowej edukacji, współpracy zagranicznej i międzyregionalnej oraz nowoczesnej infrastruktury technicznej - z aktywnym wykorzystaniem położenia przygranicznego, walorów środowiska kulturowego i przyrodniczego w dążeniu do osiągnięcia średnich wskaźników rozwoju i poziomu życia w Polsce.
W strategii przyjęto pięć celów strategicznych:
Województwo podlaskie obszarem rozwoju nowoczesnej infrastruktury, otwartym i dostępnym dla otoczenia,
Województwo podlaskie obszarem rozwoju gospodarczego, unowocześniania rolnictwa w dostosowaniu do specyfiki przestrzeni produkcyjnej, tworzącym sprzyjające warunki dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości.
Województwo podlaskie obszarem rozwoju regionalnej infrastruktury społecznej, stosownie do potrzeb i aspiracji mieszkańców z poszanowaniem odrębności narodowych, kulturowych i religijnych oraz wzmacnianie funkcji ośrodków miejskich o znaczeniu krajowym i regionalnym,
Województwo podlaskie obszarem racjonalnego wykorzystania walorów środowiska przyrodniczego oraz wspierania rozwoju turystyki, kultury fizycznej i sportu,
Województwo podlaskie obszarem wykorzystującym położenie przygraniczne, wielokulturową tradycję oraz unikatowe walory przyrodnicze do rozwoju współpracy międzynarodowej, w tym przy- i transgranicznej.
W ramach ogólnych celów strategicznych wyodrębniono sześć celów priorytetowych. Są to:
Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa.
Wzmocnienie bazy ekonomicznej województwa
Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Rozwój turystyki i lecznictwa uzdrowiskowego
Rozwój produkcji i usług
Rozwój technologii informacyjnych
Rozwój instytucji urządzeń infrastruktury społecznej o zasięgu regionalnym i ponad regionalnym w dziedzinie zdrowia, opieki społecznej i kultury.
Przyjęte do realizacji programy zawierające cele strategiczne, ogólne i szczegółowe oraz zadania realizacyjne są zgodne z założeniami przedstawionych krajowych i regionalnych dokumentów rozwojowych.
Strategiczny dla rozwoju gminy projekt przebiegu trasy szybkiego ruchu S8 przez Gminę Jasionówka, został przyjęty do realizacji w ramach zadań samorządu województwa i zadań rządowych.
Powiązanie projektów z innymi działaniami realizowanymi na terenie gminy.
Obecnie województwo podlaskie może korzystać ze środków przedakcesyjnych w ramach trzech programów pomocowych Unii Europejskiej: Phare, ISPA i SAPARD. Po wejściu Polski do UE, programy te zostały zastąpione przez fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności. Praktycznie jednak działania w ramach programu Phare oraz SAPARD, rozpoczęte przed akcesją będą kontynuowane do 2006 roku, a zobowiązania funduszu ISPA przejmie z dniem akcesji Fundusz Spójności. Tak, więc w pierwszych latach naszego członkostwa w Unii Europejskiej działania finansowane z Phare, SAPARD oraz z funduszy strukturalnych realizowane będą równolegle.
Gmina Jasionówka jest w trakcie realizacji, bądź też planowania zadań inwestycyjnych, realizowanych ze środków własnych i zewnętrznych, w tym programów przedakcesyjnych Unii Europejskiej. Zdecydowana większość inwestycji o charakterze infrastrukturalnym współfinansowana jest z instrumentu przedakcesyjnego; Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz SAPARD oraz z Kontraktu Wojewódzkiego.
Tabela 25. Zadania realizowane w oparciu o fundusze własne i przedakcesyjne Unii Europejskiej
Zadania |
2004 |
2005 |
1. Budowa wodociągu na kol. Wsi Kamionka, Słomianka, Jasionóweczka |
X |
|
2. Budowa drogi gminnej Słomianka - Kamionka |
X |
|
3. Budowa drogi gminnej we wsi Krasne Folwarczne |
X |
|
4.. Budowa drogi we wsi Słomianka |
|
X |
5.. Rozbudowa wodociągu „Słomianka” o wieś Kąty i Kol. Kalinówki Królewskiej |
|
X |
VIII. PLAN FINASOWY NA LATA 2004 - 2008 (tys. zł.)
Lp |
Nazwa zadania |
OKRES REALIZACJI |
|||||||||||||
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008i lata następne |
|||||||||
|
|
Nakłady finansowe tys. PLN |
Nakłady finansowe tys. PLN |
Nakłady finansowe tys. PLN |
|
|
|||||||||
|
|
Ogółem |
Udział własny JST |
Udział UE |
Inne |
Ogółem |
Udział własny JST |
Udział UE |
Inne |
Ogółem |
Udział własny JST |
Udział UE |
Inne |
Ogółem |
Ogółem |
|
Priorytet 3- Rozwój lokalny. 3.1. Obszary wiejskie
|
||||||||||||||
1
|
Budowa drogi gminnej Kamionka-Słomianka I etap 0=017 do 2=200 |
804,3
|
226 |
578,3 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1608,6 |
2. |
Budowa drogi gminnej we wsi Krasne Folwarczne |
644 |
226 |
418 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Budowa drogi gminnej we wsi Słomianka II etap odcinek 2+200 do 3+521
|
3,4 |
3,4 |
0 |
0 |
1026,0 |
262,5 |
763,5 |
0 |
|
|
|
|
|
|
4. |
Budowa drogi we wsi Kąty
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
1050 |
263 |
787 |
|
|
|
5. |
Budowa drogi Krasne Folwarczne - Łękobudy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
1200 |
|
6. |
Budowa drogi we wsi Krasne Stare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
950 |
7. |
Budowa drogi Kamionka - Romejki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
1300 |
8. |
Modernizacja ulic w Jasionówce :ulice Szkolna, Młynowa, Kocia, Lipowa |
|
|
|
|
40 |
40 |
|
|
1000 |
250 |
750 |
|
|
|
9. |
Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5000 |
10. |
Sukcesywna likwidacja dzikich składowisk odpadów |
|
|
|
|
5 |
5 |
|
|
5 |
5 |
|
|
5 |
|
11 |
Modernizacja gminnego składowiska odpadów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5000 |
12. |
Termomodernizacja budynku Wiejskiego Domu Kultury w Kalinówce Królewskiej Milewskich |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
10 |
|
|
300 |
|
13. |
Termomodernizacja budynku edukacyjnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego |
|
|
|
|
10 |
10 |
|
|
300 |
75 |
225 |
|
|
|
14. |
Dokończenie wodociągowania gminy: Budowa wodociągu Słomianka we wsiach kol. Kamionka, Słomianka, Jasionóweczka |
298 |
77 |
221 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Budowa wodociągu We wsi kol.Kalinówka Królewska, Kąty
|
30 |
30 |
|
|
1007 |
258 |
749 |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Budowa wodociągu we wsi Milewskie, Łękobudy |
21 |
21 |
|
|
|
|
|
|
1100 |
275 |
825 |
|
|
|
17
18 |
Budowa wodociągu kol.Jasionóweczka i kol.Jasionówka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1200 |
|
|
Budowa wodociągu we wsi Krasne Małe Górnystok kol. Czarnystok, Górnystok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1500 |
19. |
Wykonanie „spinki” wodociągu :Słomianka” i „Jasionówka” |
8 |
8 |
|
|
|
|
|
|
400 |
100 |
300 |
|
|
|
20. |
Modernizacja linii wodociągowej we wsi Jasionówka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6000 |
21. |
Modernizacja i rozbudowa ujęć wody na ujęciu Słomianka i Krasne Folwarczne |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2000 |
22. |
Budowa i urządzenie boiska sportowego przy Zespole Szkolno - Przedszkolnym |
|
|
|
|
40 |
40 |
|
|
300 |
50 |
150 |
100 |
|
|
23. |
Termomodernizacja budynku „starej” szkoły i adaptacja na potrzeby biblioteki publicznej |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
300 |
|
24. |
Zagospodarowanie terenu wokół zbiornika małej retencji w Jasionówce |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100 |
|
25. |
Modernizacja rolniczych dróg dojazdowych do pól |
50 |
20 |
|
30 |
50 |
20 |
|
30 |
60 |
20 |
|
40 |
60 |
60 |
26 |
Modernizacja oświetlenia ulicznego Instalacja żarówek energooszczędnych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
150 |
27. |
Budowa ścieżki rowerowej |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100 |
X |
OGÓŁEM
|
1858,7 |
611,4 |
1217,3 |
30 |
2208 |
665,5 |
1512,5 |
30 |
4255 |
1078 |
3037 |
140 |
3245 |
22060 |
Jednostka organizacyjna realizująca program -Urząd Gminy w Jasionówce.
IX. SYSTEM WDRAŻANIA
System wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Jasionówka jest realizowany w oparciu o system wdrażania pomocy strukturalnej Unii Europejskiej. Gmina korzystając ze środków finansowych funduszy strukturalnych UE jest zobowiązana przestrzegać zasady i procedury wspólnotowe, które zostały określone w Rozporządzeniu z dnia 21 czerwca 1999 r. Nr 1260/1999 wprowadzającym ogólne przepisy odnośnie funduszy strukturalnych oraz rozporządzeniach odnoszących się do poszczególnych funduszy strukturalnych.
Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady wydatkowania środków wg źródeł ich pochodzenia. W niektórych sytuacjach może to oznaczać, że podmiot korzystający z różnych źródeł finansowania będzie musiał sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności odmiennych zasad wykorzystania środków pochodzących ze źródeł krajowych oraz środków pochodzących ze źródeł unijnych.
Instytucja Zarządzająca Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Jasionówka
Funkcję Instytucji Zarządzającej i koordynującej realizację Planu Rozwoju Lokalnego (PRL) będzie pełnił Wójt wraz z zespołem zadaniowym składających się z pracowników. Zadaniem Instytucji Zarządzającej będzie między innymi:
ustalenie szczegółowych zasad i kryteriów realizacji Planu,
zbieranie danych statystycznych i finansowych na temat postępów wdrażania oraz przebiegu realizacji projektów w ramach Planu,
zapewnienie zgodności realizacji Planu z poszczególnymi dokumentami programowymi wyższego rzędu oraz przestrzegania zasad zawierania kontraktów publicznych,
zapewnienie przygotowania i wdrożenia planu działań w zakresie informacji
i promocji Planuprzygotowanie rocznych raportów nt. wdrażania Planu, zbieranie informacji do rocznego raportu o nieprawidłowościach
dokonanie oceny ex-post po zakończeniu realizacji Planu
Dla właściwej oceny Instytucja Zarządzająca może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
Instytucja wdrażająca Plan Rozwoju Lokalnego
Urząd Gminy jako instytucja wdrażająca PRL jest odpowiedzialny za:
kreowanie, przyjmowanie i składanie wniosków aplikacyjnych od instytucji podległych - beneficjentów pomocy,
kontrolę formalną składanych wniosków, ich zgodności z procedurami, z zapisami Planu,
ewentualne monitorowanie wdrażania poszczególnych projektów,
zapewnienie informowania o współfinansowaniu przez UE realizowanych projektów
X. MONITORING REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
GMINY
Dla władz regionalnych i krajowych odpowiedzialnych za zarządzanie Funduszami Strukturalnymi Unii Europejskiej monitorowanie programu i przeprowadzanie jego ewaluacji nie są zadaniami nowymi. W ostatnich latach Komitety Monitorujące nabyły doświadczenia zarówno w zakresie kwantyfikowania celów programów jak i przeprowadzania ewaluacji okresowej. To doświadczenie będzie miało istotny wpływ i ulepszy monitorowanie i ocenianie przyszłej pomocy.
Nowe regulacje prawne zalecają odejście od czysto finansowego monitorowania. Istniejące procedury monitorowania, kontroli i ewaluacji zostaną rozszerzone i pogłębione w celu zapewnienia bardziej efektywnego wykorzystania Funduszy Strukturalnych. Te zmiany stanowią odbicie bardziej zdecentralizowanego podejścia do programowania i zarządzania programami jak również bardziej sprecyzowane zdefiniowanie obowiązków w zakresie monitorowania i ewaluacji na szczeblu Wspólnoty, państwa członkowskiego i regionu.
Zadanie monitorowania i ewaluacji działań strukturalnych wynika wprost z przepisów prawa, choć sposób ich przeprowadzania zależy od natury ocenianej pomocy. Celem jest sprawdzenie, za pomocą zdefiniowanych na odpowiednim poziomie wskaźników, efektywności wdrażania i wykorzystania środków.
Monitorowaniu realizacji inwestycji zapisanych w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Jasionówka służyć będzie szereg wskaźników adekwatnych do podejmowanych działań w ramach regionalnej polityki strukturalnej Unii Europejskiej. Przykładowe wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania przedstawiono poniżej.
Priorytet 1
Działanie 1.3. Regionalna infrastruktura edukacyjna
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
ilość zbudowanych/zmodernizowanych pomieszczeń / obiektów dydaktycznych
ilość wyposażonych obiektów/pomieszczeń naukowo-badawczych
WSKAŹNIKI REZULTATu
liczba osób korzystających ze zbudowanych/zmodernizowanych/ wyposażonych pomieszczeń dydaktycznych
ilość osób korzystających z pomieszczeń naukowo-badawczych
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
wzrost procentowego udziału osób studiujących w ogólnej populacji osób w regionie w ciągu 2 lat po realizacji inwestycji (x %)
Działanie 1.4 Kultura i turystyka
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
liczba zrealizowanych projektów (w podziale na rodzaje projektów)
WSKAŹNIKI REZULTATU
wzrost ilości miejsc noclegowych,
liczba utworzonych/wypromowanych produktów turystycznych
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
wzrost liczby turystów w %,
liczba nowoutworzonych miejsc pracy w sektorze usług turystycznych
Priorytet 2
Działanie 2.1. Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej zasobów ludzkich
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
liczba projektów wg rodzaju form aktywizacji uczestników
liczba osób objętych poszczególnymi projektami z podziałem na rodzaje beneficjentów ostatecznych i płeć (K/M)
WSKAŹNIKI REZULTATU
% osób, które podniosły swoje kwalifikacje (uzyskały dokumenty ukończenia poszczególnych form aktywizacji) (K/M),
% osób, które oceniły poszczególne projekty pozytywnie (K/M)
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
wzrost zatrudnienia w regionie,
wzrost ilości osób, które utrzymały zatrudnienie, w tym osób pochodzących z obszarów wiejskich (K/M),
wzrost ilości absolwentów kontynuujących naukę, w tym absolwentów pochodzących z obszarów wiejskich (K/M).
Priorytet 3
Działanie 3.1. Rozwój obszarów wiejskich
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
Długość wykonanej lub zmodernizowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
Ilość km zmodernizowanych dróg gminnych
Liczba projektów zrealizowanych projektów (w podziale na rodzaje projektów)
Ilość nowopowstałych przedsiębiorstw
Ilość projektów kompleksowego uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje (szt.)
WSKAŹNIKI REZULTATU
Wzrost poziomu zwodociągowania/skanalizowania gminy
Wzrost dostępności drogi (redukcja EPLP)
Wzrost dostępu do gazu przez mieszkańców
Powierzchnia terenów inwestycyjnych, które stały się dostępne w wyniku budowy i modernizacji dróg oraz uzbrojenia terenu (ha)
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
Liczba utworzonych/utrzymanych miejsc pracy 2 lata po realizacji projektu
Spadek stopy bezrobocia
Wzrost dochodu gmin na mieszkańca
Poprawa bezpieczeństwa (liczba wypadków w ruchu drogowym po upływie roku)
Liczba pojazdów korzystających z drogi po upływie roku
Priorytet 3
Działanie 3.5 Lokalna infrastruktura społeczna
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
Powierzchnia nowych lub zmodernizowanych obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne i sportowe (m2)
Ilość zakupionego sprzętu medycznego dla szpitali o zasięgu lokalnym (szt.)
WSKAŹNIKI REZULTATU
Ilość uczniów i wychowanków korzystających z lokalnych obiektów edukacyjnych (osoby)
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
Udział osób pozostających na miejscu celem edukacji (%), w tym: udział osób, które ukończyły na miejscu szkołę średnią oraz udział osób, które ukończyły na miejscu szkołę wyższą
System monitorowania planu
Kluczowe znaczenie w monitorowaniu i stymulowaniu realizacji Planu pełnić będzie Wójt Jasionówki i Rada Gminy. Ich główną rolą będzie monitorowanie przebiegu realizacji zadań zawartych w Planie oraz ewentualne interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień oraz nieuzasadnionych zmian zadania.
Realizowanie zapisów Planu wymaga stałej obserwacji zjawisk zachodzących w otoczeniu społeczno - gospodarczym gminy oraz umiejętnego reagowania korygującego, w momencie pojawiania się niekorzystnych, w stosunku do założonych tendencji.
Wymóg prowadzenia monitoringu jest zdeterminowany przez fakt, iż samorząd gminny pełni funkcję koordynatora i kreatora zdarzeń w stosunku do wielu podmiotów działających na jego obszarze.
Innym aspektem jest dążenie do osiągnięcia wysokich standardów Unii Europejskiej, w której monitorowanie wdrażania polityki regionalnej jest wymogiem formalnym, a w przypadku województwa podlaskiego, korzystającego ze źródeł pomocowych UE, zapewnienie monitoringu jest jednym z ważnych elementów właściwej realizacji projektów i ich oceny.
W Planie Rozwoju formułowane są oczekiwania i projekcje przyszłego stanu rzeczy w oparciu o dostępny zbiór danych oraz instrumentarium badawcze. Przyjęcie założeń finansowych, w tym wydatków inwestycyjnych, jest rzeczą trudną w świetle zmieniających się uregulowań prawnych, a także wielu koncepcji rozwojowych proponowanych przez instytucje centralne.
Monitoring wymaga działań określonych czytelnymi kryteriami, a także zbudowania aparatu instytucjonalnego. Wiąże się to zwłaszcza z wydatkowaniem funduszy publicznych, stąd też optymalne ich wykorzystanie, a przez to osiągnięcie maksymalnego efektu działania jest rzeczą istotną.
Doktryna rozwoju lokalnego jest na etapie powstawania co powoduje, iż szczegółowe zagadnienia nie mogą być w sposób precyzyjny przedstawione.
Monitorowanie i ocena podejmowanych w sferze rozwoju gminy działań spoczywać będzie na organie stanowiącym i wykonawczym gminy.
Umożliwia ono określenie, czy Plan jest realizowany w sposób prawidłowy, a jego założenia są nadal aktualne. Monitoring powinien spełniać określone wymagania, podobnie jak to ma miejsce w przypadku obserwacji innych zjawisk społeczno - gospodarczych. Powinien dostarczać potrzebnej wiedzy w oparciu o wskaźniki jakościowe i ilościowe, które pozwolą obiektywnie ocenić realizację założonych działań.
Zapisy Planu Rozwoju Lokalnego pozwalają na zapewnienie elastyczności jej realizacji, co może skutkować aplikowaniem do funduszy pomocowych każdorazowo, gdy pojawia się szansa pozyskania współfinansowania przedsięwzięć regionalnych ze źródeł zewnętrznych, w tym środków pomocowych Unii Europejskiej kierowanych na zapewnienie spójności społeczno -gospodarczej i procesów integracyjnych.
Sposoby oceny planu
Skuteczność Planu poddawana będzie bieżącej ocenie. Sprawowana ona będzie przez zespoły zadaniowe z udziałem członków Komisji Rewizyjnej Rady Gminy przy pomocy zawartych w Punkcie V wskaźników monitorowania.
Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi
Strategia informacyjna
Zadania strategii informacyjnej:
zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o możliwościach uzyskania wsparcia w ramach funduszy strukturalnych dla wszystkich grup docelowych na terenie Gminy Jasionówka
zapewnienie czytelnej informacji o kryteriach oceny i wyboru projektów oraz obowiązujących w tym zakresie procedurach
zapewnienie bieżącego informowania opinii publicznej o zakresie i wymiarze pomocy wspólnotowej dla poszczególnych projektów i rezultatach działań na poziomie Gminy poprzez publikację w Biuletynie Informacyjnym Gminy.
zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie Planu Rozwoju Lokalnego w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne przedsięwzięcia
inicjowanie dodatkowych działań promocyjnych o zasięgu lokalnym
wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak Internet, poczta elektroniczna, elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w realizacji Planu Rozwoju Lokalnego
Grupy docelowe odbiorców
Działania podejmowane w ramach Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Jasionówka będą uwzględniały specyficzne potrzeby wymienionych grup docelowych, jeśli chodzi o zakres informacji oraz użyte instrumenty w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności.
Opinia publiczna - powszechna wiedza na temat działań związanych z wdrażaniem oraz wykorzystaniem środków Unii Europejskiej służyć będzie prezentacji korzyści płynących z członkostwa we Wspólnocie, budowaniu pozytywnego wizerunku podmiotów zaangażowanych w proces wdrażania pomocy, jak również przyczyni się do poparcia dla inwestycji, których bezpośrednim beneficjentem będzie społeczność lokalna Gminy.
Beneficjenci - to osoby, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Będą to:
jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego
podmioty będące jednostkami podległymi samorządowi gminnemu bądź realizujące zadania jednostki samorządu gminnego
podmioty gospodarcze
organizacje zrzeszające przedsiębiorców
jednostki edukacyjne
organizacje pozarządowe i organizacje społeczne
Kształtowanie wizerunku Planu Rozwoju Lokalnego
Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej uzależnione jest od poziomu świadomości w zakresie istnienia oraz możliwości pozyskania środków dla samorządów gminnych. W tym celu istnieje realna potrzeba konsekwentnego kształtowania pozytywnego wizerunku Planu Rozwoju Lokalnego.
Instrumenty strategii informacyjnej
Realizacji polityki informacyjnej służyć mają następujące instrumenty:
serwisy internetowe - będą szybkim i ogólnodostępnym źródłem informacji dla potencjalnych beneficjentów i instytucji o aktualnych możliwościach skorzystania z pakietu pomocowego, zaś dla opinii publicznej stanowią kompleksowe źródło informacji o osiągnięciach Planu Rozwoju Lokalnego i wsparciu ze strony Unii Europejskiej dla Gminy Jasionówka
współpraca z mediami - działania wykorzystujące współpracę z prasą, radiem, telewizją o zasięgu lokalnym i regionalnym będą kluczowym elementem przy realizacji Planu Rozwoju Lokalnego w szczególności w odniesieniu do opinii publicznej. Działania podejmowane za pośrednictwem mediów będą miały formę artykułów i relacji prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, reklam i ogłoszeń. Wszelka informacja o zasadach i procedurach związanych z wykorzystaniem funduszy strukturalnych powinna być przekazana w zwięzły i przystępny sposób.
18
Metryka strony