Protokół Nr 13/05 z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przy Radzie Gminy Jasio
RADA GMINY
JASIONÓWKA
Or.0063-2/5/05
Protokół Nr 13/05
z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
przy Radzie Gminy Jasionówka
odbytego w dniu 28 listopada 2005r.
pod przewodnictwem Andrzeja Zabielskiego - Przewodniczącego Komisji
W posiedzeniu udział wzięli ( zgodnie z załączoną listą obecności):
Zabielski Andrzej - przewodniczący komisji
Jarmołowski Eugeniusz - wiceprzewodniczący komisji
Wojciechowski Adam - członek
Misiej Krzysztof - członek
Bućko Krzysztof - członek
Karejwo Janusz - członek
Chojnowska Janina - wójt gminy
Lasota Cecylia - sekretarz gminy
Pianka Genowefa - skarbnik gminy
10. Bartnik Cyprian - przewodniczący rady gminy
11. Magnuszewski Marian - Biuro Powiatowe AR i MR Mońki
Komisja przyjęła protokół z poprzedniego posiedzenia bez uwag.
Komisja przyjęła następujący porządek obrad:
1. Informacja o działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
2. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych oraz podatku
rolnego i leśnego.
3. Projekt budżetu gminy na 2006r.
4. Perspektywy rozwoju działalności handlowej i usługowej.
5. Rozpatrzenie podania w sprawie przedłużenia godzin otwarcia sklepu.
6. Zmiany w budżecie gminy na 2005r.
7. Opracowanie planu pracy Komisji na rok 2006
8. Sprawozdanie z działalności Komisji za 2005r.
9. Sprawy różne.
Ad. 1. Magnuszewski Marian- przedstawiciel Biura Powiatowego AR i MR w Mońkach przedstawił „Informację o działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotycząca beneficjentów z terenu Gminy Jasionówka” w załączeniu.
Andrzej Zabielski- dlaczego współmałżonek otrzymuje 60% wysokości renty ?
- kiedy dopłaty ?
- dlaczego gospodarstwa kontrolowane otrzymują pieniądze na końcu?
- co z wnioskami gospodarstw niskotowarowych ?
- jak dużym zainteresowaniem cieszy się zalesianie gruntów?
- płyty obornikowe i szamba?
Marian Magnuszewski:
- ktoś tak wymyślił, można było w równych częściach i nie łamać konstytucji , bo nie mówi
się o płci. Wyjaśnił, że renta strukturalna będzie wypłacana rolnikowi przez 10 lat, po tym
czasie należy złożyć wniosek o rentę do KRUS-u.
- część wniosków już naliczono ale nie od Agencji zależy kiedy pieniądze. Przepis mówi, że
płatność ma być zrealizowana od 1grudnia do 30 czerwca i najpierw dla rolników którzy
składali wnioski tylko o dopłaty bezpośrednie.
- gospodarstwa kontrolowane otrzymują dopłaty na końcu dlatego gdyż najpierw muszą
przyjść raporty kontroli a to jednak trochę trwa. Kontrolowanych jest 5 % gospodarstw
rocznie.
- na 370 wniosków z gospodarstw niskotowarowych sześćdziesiąt kilka jest naliczonych. Nie
wie ile w gm. Jasionówka gdyż rejestrowane są numerami. Wypłata na konto rolnika
w ciągu 60 dni od uprawomocnienia się decyzji.
- z terenu gm. Jasionówka jest 5 wniosków na zalesienie. Już pierwsi rolnicy otrzymali
pieniądze.
- co do płyt obornikowych to 50 % środków zostanie przekazanych na konto rolnika w ciągu
60 dni od uprawomocnienia się decyzji a pozostałe po zrealizowaniu inwestycji.
Komisja przyjęła informację o działalności AR i MR.
Ad. 2. Sekretarz C. Lasota-poinformowała, że średnia cena skupu żyta ogłoszona przez Prezesa GUS wynosi 27,88 zł. za q i od wielu lat nie była na tak niskim poziomie. Podobnie sprawa przedstawia się z cena drewna. Rolnik za 1 ha przeliczeniowy gruntów zapłaci o 25 zł. mniej dlatego też proponuje aby przyjąć ceny urzędowe zboża i drewna .
Komisja po zapoznaniu się z cenami na przestrzeni kilku ubiegłych lat wnioskuje do Rady o przyjęcie cen urzędowych żyta i drewna tartacznego służących do naliczania podatków z uwagi na to, że są one najniższe na przestrzeni kilku lat ubiegłych.
Opinia Nr 43/05 w załączeniu.
Mosiej Krzysztof- zauważył, że oprócz niższych podatków rolnych prawie wszyscy rolnicy maja ulgi inwestycyjne.
Sekretarz gminy- wyjaśniła, że ulga inwestycyjna wynosi 25% wartości wykonywanej inwestycji i może być zwracana przez 15 lat. Dotyczy zadań: obory, chlewnie, zbiorniki na mleko) Są jeszcze ulgi z tytułu powiększenia gospodarstwa ale nie w przypadku przejmowania gruntów lub kupna od rodziców.
Uzasadniając projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości Sekretarz C. Lasota przedstawiła propozycje poszczególnych stawek podatku Komisja dokonała analizy porównawczej stawek urzędowych i proponowanych przez urząd gminy i postanowiła wystąpić do Rady z wnioskiem o przyjęcie projektu uchwały .
Opinia Nr 44/05 w załączeniu.
Skarbnik G. Pianka uzasadniając projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych poinformowała, że obecnie na terenie gminy jest 11 pojazdów podlegających opodatkowaniu. Przedstawiła proponowane stawki z podziałem pojazdów na poszczególne kategorie. Stawki ustalane SA dla wszystkich pojazdów bez względu na to czy występują na terenie gminy czy nie.
Komisja po dyskusji i analizie proponowanych przez Wójta stawek pozytywnie opiniuje projekt uchwały. Opinia Nr 45/05 w załączeniu.
Sekretarz C. Lasota - zaproponowała aby uchwałę w sprawie opłaty targowej i uchwałę w sprawie podatku od posiadania psów pozostawić bez zmian.
Komisja nie widzi konieczności zmiany w/w uchwał.
Ad. 3. Projekt budżetu na 2006r. przedstawiła Skarbnik G. Pianka. Do budżetu wstawiono takie dochody na jakie otrzymali pisma: subwencję oświatową, dotacje i wyliczone na podstawie stawek podatki. Ustalony został w zał. 4 plan wydatków na inwestycje. Kwoty są wstawione takie jakie Gmina chciałaby pozyskać z Funduszy Unijnych. Wartość poszczególnych inwestycji podana jest bez przetargu, przeważnie po przetargu ceny są niższe. Wprowadzono do budżetu nowe inwestycje - modernizację ulic Lipowej, Szkolnej i Młynowej oraz termomodernizację budynku Wiejskiego Domu Kultury w Kalinówce Król.. Ma być zlikwidowana część okien i ocieplony budynek . Jest to inwestycja konieczna gdyż na olej opałowy idą duże kwoty. Nadal będzie współfinansowana wymiana chodnika przy ul. Korycińskiej - druga strona ulicy. Zaplanowano na ten cel 40 tyś. zł.
Radny A. Zabielski - może uda się pozyskać środki unijne na Kalinówkę.
Wójt J. Chojnowska- będzie starała się pozyskać dodatkowe środki finansowe, gdyż zaplanowane w budżecie 15 tyś. zł. to tylko na projekt.
Skarbnik G. Pianka- poinformowała, że na budowę boisk szkolnych trzeba będzie zaciągnąć kredyt.
Ponad to planowany jest zakup komputerów do urzędu gminy i do biblioteki.
Stwierdziła, że aby zamknąć budżet 2006r. z zaplanowanymi inwestycjami i dotacjami to będzie potrzebny kredyt w wys. 400 tyś. zł. Przy takim kredycie zadłużenie Gminy wyniesie 10,4%
Wójt J. Chojnowska- gmina przystąpiła do programu zakupu w I kwartale 2006r. 5 komputerów, drukarki i programów . Podpisane zostało porozumienie na 46860 zł. dofinansowania.
Przewodniczący Rady C. Bartnik - zaproponował aby przy okazji wymiany chodnika przy ul. Korycińskiej wymienić również chodniki przy ul. Rynek, obok posesji.
Sekretarz C. Lasota- te chodniki o których jest mowa musi wymienić Gmina a nie Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Radny A. Zabielski- zadał pytanie na temat kosztu budowy boisk szkolnych, czy te 135 tyś. zł. zaplanowane w budżecie to jest koszt ogólny?
Skarbnik G. Pianka - całkowity koszt boisk wynosi około 900 tyś. zł., 135 tys. zł. zaplanowano w budżecie gminy a resztę należy pozyskać.
Komisja rozpatrzyła projekt budżetu gminy na 2006r. i postanowiła pozytywnie go zaakceptować. Opinia Nr 46/05 w załączeniu.
Ad. 4. Sekretarz C. Lasota - omówiła perspektywy rozwoju działalności handlowej i usługowej na terenie gminy Jasionówka. ( w załączeniu)
Poinformowała, że rejestracja działalności gospodarczej jest dokonywana na podstawie miejsca zameldowania a nie zamieszkania i prowadzenia działalności. Jest to działalność zlecona dla gmin. Osobie składającej wniosek o wpis nie można odmówić jeśli spełnia określone warunki. Nie można wykreślić z ewidencji działalności gospodarczej z urzędu.
Oprócz działalności stałych są sezonowe- usługi związane z leśnictwem.
Radny A. Zabielski- jak z płatnością podatków?
Sekretarz C. Lasota- jeśli ktoś prowadzi działalność handlową i sklep jest na terenie naszej gminy to płaci podatek w Jasionówce.
Komisja przyjęła do wiadomości informację o perspektywach rozwoju działalności handlowej i usługowej.
Ad. 5. Sekretarz C. Lasota- po kontroli sklepów wpłynęło podanie Pana Marka Wojciechowskiego o przedłużenie godzin otwarcia sklepu do 22.00. W takiej samej sprawie przychodził Pan Bartnik gdyż ma zawarta umowę z Totalizatorem i w związku z tym powinien zakłady przyjmować dłużej. Uchwała Rady Gminy Nr VI/82/02 określa godziny pracy placówek handlowych i usługowych na terenie gminy. Nie ma takiej możliwości aby zmienić godziny pracy tylko dla jednego sklepu.
Poprzednia Rada uważała, że do godziny 20:00 jest dużo czasu aby zrobić zakupy. Zakład gastronomiczny ma pretensje, że sklepy są czynne bardzo długo a oni nie mają szans na handel
i swoją działalność.
Radny A. Zabielski - uważa, że nie powinno być ograniczeń i proponuje przedłużyć do godz. 22:00.
Sekretarz C. Lasota - jest to prywatna inicjatywa i właściwie każdy może ile chce handlować, ale mieszkać obok takiego sklepu - to nie można spać, nie mówiąc już o tym aby przejść spokojnie obok w godzinach wieczornych.
Wójt J. Chojnowska - moim zdaniem do godziny 20.00 jest to wystarczający czas na pracę sklepu. Wiadomo, że pan Wojciechowski i inni właściciele sklepów nie przestrzegają godzin pracy. Jeśli zostaną przedłużone godziny, to myśli, że w niedalekiej przyszłości będzie to sklep nocny gdyż z czasem i nowa uchwała Rady nie będzie przestrzegana.
Sekretarz C. Lasota - zmiana godzin pracy jest kompetencji Rady i to ona podejmie uchwałę lub nie.
Radny K. Bućko - też słyszał, żeby przedłużyć godziny pracy. Róg ulicy Grodzieńskiej i Białostockiej, to nie do pomyślenia co tam się wyrabia w dzień i wieczorami.. Jest to prywatna działalność i chodzi tylko o to aby jak najwięcej sprzedać.
Sekretarz C. Lasota - Jeśli komisja zdecyduje zmienić godziny to na sesję zostanie przygotowany projekt uchwały.
Kto jest za przygotowaniem projektu uchwały na następną sesję: za - 3, przeciw - 3, wstrzym. - 0. Komisja postanowiła przedstawić projekt uchwały na najbliższej sesji Rady Gminy - opinia nr 47/05 w załączeniu (przewodniczący Komisji głosował „za”)
Ad.6.Skarbnik G. Pianka omówiła zmiany w budżecie gminy na 2005 r. Straż otrzymała
25 tyś. PLN z przeznaczeniem na zakup sprzętu oraz 5 tyś PLN na dokończenie budowy garażu strażackiego. Pozytywna opinia Nr 48/05 w załączeniu.
Ad.7.Komisja przygotowała plan pracy na rok 2006 - w załączeniu.
Ad.8.Komisja przygotowała informację o pracy komisji za rok 2005 - w załączeniu.
Ad.9.Wójt odczytała pismo ŚR.III.AA.0717/61/05 z dnia 24.11.2005 r. w sprawie zarejestrowania wszystkich podmiotów działających na rynku pasz. Prowadzenie działalności w roku 2006 i następnych w zakresie produkcji, przetwarzania itd. pasz wymaga zgłoszenia do dnia 1 stycznia do powiatowego lekarza weterynarii. Poprosiła aby radni przekazali zainteresowanym, formularz zgłoszenia mogą uzyskać w urzędzie gminy.
Następnie odczytała pismo SP ZOZ-VI-267/K/90/05 z dnia 25.11.2005 r. w sprawie projektu „Profilaktyka i wczesne wykrywanie gruźlicy i nowotworów płuc w powiecie monieckim”.
Komisja wyraziła zgodę na podpisanie przez panią Wójt deklaracji.
Komisja dyskutowała nad sprawą zdrowia, lekarza rodzinnego i opieki medycznej pacjentów.
Na tym protokół zakończono
Protokołowała:
Ewa Polak Przewodniczący Komisji
Andrzej Zabielski
Metryka strony