UCHWAŁA Nr X/51/07
UCHWAŁA Nr X/51/07
RADY GMINY JASIONÓWKA
z dnia 28 grudnia 2007 r
w sprawie zamiaru przystąpienia do Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12, art. 64 ust 1 i ust. 2, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220,
Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441,
Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) uchwala się, co następuje:
§ 1
Wyraża się zamiar przystąpienia do Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy.
§ 2
Przyjmuje się Statut Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy określający organizację, zadania oraz tryb pracy związku, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
Jadwiga Fronckiel
Załącznik
do Uchwały Nr X/51/07
Rady Gminy Jasionówka
z dnia 28.12.2007 r.
STATUT
ZWIĄZKU KOMUNALNEGO SAMORZĄDÓW DORZECZA BIEBRZY
I. Postanowienia ogólne.
§ 1.1. Związek Komunalny Samorządów Dorzecza Biebrzy zwany jest dalej „Związkiem”. Siedzibą Związku jest miasto Grajewo.
Związek jest Związkiem komunalnym w rozumieniu art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Członkami Związku (założycielami) są następujące gminy:
Miasto Grajewo,
Gmina Grajewo,
Gmina Jedwabne,
Gmina Knyszyn,
Gmina Krypno,
Gmina Przytuły,
Gmina Radziłów,
Miasto Rajgród,
Miasto Szczuczyn,
Gmina Wąsosz,
Gmina Wizna.
Członkami Związku mogą zostać inne gminy po spełnieniu warunków określonych w § 4 ust. 2 niniejszego Statutu oraz w rozdziale 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Związek zostaje zawiązany na czas nieokreślony.
Związek posiada osobowość prawną.
§ 2.1. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz na podstawie niniejszego Statutu.
Związek uzyskuje osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą ogłoszenia niniejszego Statutu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, w trybie i na zasadach określonych w § 6 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307).
§ 3. Zadaniem Związku jest kształtowanie i ochrona środowiska dorzecza rzeki Biebrzy i Narwi oraz podejmowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju tego obszaru w szczególności poprzez:
ochronę wód, ziemi i powietrza poprzez likwidację skutków emisji zanieczyszczeń
u źródeł ich powstania i realizację inwestycji mających na celu ochronę środowiska naturalnego dorzecza rzeki Biebrzy i Narwi,budowę infrastruktury technicznej służącej poprawie zaopatrzenia mieszkańców
w wodę oraz poprawie jakości wody,budowę oczyszczalni ścieków,
budowę wysypisk, zakładów utylizacji odpadów stałych, działania w zakresie melioracji,
stworzenie bazy rekreacyjnej dla turystyki krajowej i zagranicznej wykorzystując naturalne warunki przyrodnicze gmin dorzecza rzeki Biebrzy i Narwi oraz podejmowanie działań promujących turystykę rejonu,
ochronę parków krajobrazowych, parków narodowych oraz obszarów chronionych,
poprawę układów komunikacyjnych,
wymianę doświadczeń, informacji i pomoc w zakresie realizacji zadań gminnych,
zgłaszanie inicjatyw w przedmiocie działania Związku do przedstawicieli parlamentu, organów rządowych i pozarządowych,
podejmowanie wspólnych działań w zakresie racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi,
działalność informacyjną oraz upowszechnianie technik i technologii w dziedzinie ochrony środowiska.
§ 4.1. Założyciele Związku stają się jego członkami z datą ogłoszenia Statutu.
Do Związku mogą przystąpić inne gminy po podjęciu uchwały o zamiarze przystąpienia do Związku oraz uchwały o przyjęciu Statutu. Nabycie członkostwa następuje na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków po uprzednim uzyskaniu zgody Zgromadzenia Związku na wstąpienie.
II. Organy związku.
§ 5. 1. Organami Związku są Zgromadzenie i Zarząd.
Organy Związku wybierane są na okres kadencji rad gmin będących członkami Związku.
§ 6.1. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin i burmistrzowie miast uczestniczących
w Związku oraz dodatkowo po dwóch przedstawicieli każdej gminy wybieranych przez radę gminy.
Można być przedstawicielem tylko jednej gminy.
Każdy przedstawiciel ma na Zgromadzeniu jeden głos.
§ 7.1. Zgromadzenie wybierane jest na okres kadencji rad gmin.
Zgromadzenie pełni swe obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie następnej kadencji.
§ 8.1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Zgromadzenia oraz jego zastępcę.
Funkcji określonej w ust. 1 nie można łączyć ze stanowiskiem członka Zarządu lub jego Przewodniczącego.
§ 9.1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych zwoływanych przez Przewodniczącego Zgromadzenia, z wyprzedzeniem nie krótszym niż 7 dni.
Zgromadzenia zwyczajne powinny być zwoływane w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje się na pisemny wniosek Zarządu lub co najmniej
¼ członków Zgromadzenia.
§ 10.1. Zgromadzenie podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwał w ciągu
7 dni od daty ich podjęcia.Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
§ 11.1. Pierwszą sesję Zgromadzenia organizuje Wójt Gminy Grajewo.
Do zadań Zgromadzenia należy w szczególności:
1) ustalanie kosztów wspólnej działalności Związku;
2) uchwalanie planu finansowego;
3) zatwierdzanie kierunków działania Związku;
4) ustalanie rocznych składek członkowskich;
5) podejmowanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu majątkiem Związku;
6) ustalanie zasad wnoszenia wkładów przez członków Związku w przypadku realizacji inwestycji na ich terenie;
7) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe;
8) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i komisji rewizyjnej oraz udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Zarządowi;
9) wybór Przewodniczącego Zgromadzenia Związku i jego Zastępcy, Zarządu oraz komisji, w tym komisji rewizyjnej;
10) uchwalenie regulaminów Zgromadzenia, Zarządu oraz komisji;
11) podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na przystąpienie nowego członka oraz
o wykluczeniu i wystąpieniu członka ze Związku;
12) podejmowanie uchwały o postawieniu Związku w stan likwidacji z zastrzeżeniem § 26 ust. 1;
13) tworzenie biura lub zakładu obsługującego działalność Związku.
§ 12.1. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku zwany dalej Zarządem, składający się z 11 członków, w tym: Przewodniczący Zarządu Związku, dwóch Zastępców Przewodniczącego Zarządu Związku oraz 8 Członków.
W skład Zarządu wchodzą osoby powoływane i odwoływane przez Zgromadzenie spośród jego członków na okres kadencji rad gmin.
Dopuszcza się wybór członków Zarządu spoza członków Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu.
Zarząd działa do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowanie planu finansowego Związku na dany rok;
2) realizacja planu finansowego Związku na dany rok;
3) bieżące kierowanie działalnością Związku;
4) zawieranie umów i porozumień;
5) realizacja uchwał Zgromadzenia;
6) wnioskowanie do Zgromadzenia o wykreślenie członka Związku;
7) gospodarowanie majątkiem Związku.
§ 14.1. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządzania mieniem składają Przewodniczący Zarządu oraz jeden członek Zarządu.
Zarząd może udzielić Przewodniczącemu Zarządu upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku.
Jeżeli czynność może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Głównego Księgowego.
§ 15. Zarząd rozstrzyga sprawy w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków Zarządu.
§ 16. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
zwoływanie posiedzeń Zarządu oraz prowadzenie posiedzeń Zarządu;
kierowanie bieżącymi sprawami Związku;
reprezentowanie Związku na zewnątrz.
§ 17.1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona komisję rewizyjną.
Komisja rewizyjna składa się z 5 członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego.
Do prac komisji rewizyjnej komisja może zaprosić także osoby spoza Zgromadzenia
z głosem doradczym.Zadaniem komisji rewizyjnej jest kontrola działalności Zarządu, szczególnie w zakresie realizacji planu finansowego, uchwał Zgromadzenia i wykonania innych zadań zleconych przez Zgromadzenie.
Komisja Rewizyjna raz w roku składa sprawozdanie ze swej działalności na posiedzeniu Zgromadzenia oraz przedstawia wniosek w przedmiocie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
§ 18. Zgromadzenie może powoływać inne komisje do określonych zadań spośród swoich członków.
III. Mienie i gospodarka związku.
§ 19.1. Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe.
Nabycie mienia Związku następuje:
1) w wyniku przekazania mienia przez członków Związku;
2) z dochodów majątku Związku;
3) ze składek członkowskich, corocznie ustalonych przez Zgromadzenie;
4) z wkładów wnoszonych przez członków Związku na zasadach ustalonych przez Zgromadzenie;
5) z darowizn, zapisów i spadków;
6) z innych źródeł.
§ 20.1. Za prawidłową gospodarkę Związku odpowiada Zarząd, a za prowadzenie księgowości Główny Księgowy Związku.
Gospodarka finansowa Związku prowadzona jest na podstawie rocznego planu finansowego obejmującego planowane dochody i wydatki.
§ 21. 1. W przypadku, gdy dochody Związku oraz świadczenia członków Związku nie wystarczą na pokrycie wydatków, niedobór pokrywa się z majątku Związku lub w inny sposób ustalony przez Zgromadzenie.
W przypadku wystąpienia w działalności Związku strat są one pokrywane przez członków Związku proporcjonalnie do wartości wniesionych składek członkowskich w terminie do
3 miesięcy od podjęcia stosownej uchwały.W przypadku wystąpienia w działalności Związku zysków są one dzielone proporcjonalnie do wartości wniesionych składek członkowskich pomiędzy członków Związku.
Za zobowiązania wobec osób trzecich, Związek odpowiada całym swym majątkiem.
Gminy nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.
§ 22.1. Urządzenia i obiekty Związku służą do realizacji zadań statutowych Związku i są równo dostępne dla wszystkich członków Związku.
Po zaspokojeniu potrzeb członków Związku obiekty i urządzenia Związku mogą być wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług na rzecz innych podmiotów.
§ 23.1. Członek Związku może z niego wystąpić.
Członek Związku powinien oznajmić poprzez uchwałę rady gminy zamiar wystąpienia ze Związku najpóźniej na 6 miesięcy przed upływem roku.
Tryb utraty członkostwa następuje na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków.
§ 24.1. W przypadku wystąpienia członka ze Związku wniesiony przez niego majątek wraz
z nakładami poniesionymi przez Związek na tym majątku zostaje zwrócony w naturze na koniec roku kalendarzowego po rozliczeniu finansowym o ile nie pozostaje to w kolizji z zobowiązaniami Związku. W przypadku istnienia takiej kolizji majątek zostanie zwrócony dopiero po uregulowaniu i wywiązaniu się przez Związek z tych zobowiązań.
Wystąpienie członka ze Związku nie zwalnia z obowiązku uregulowania składki za dany rok, a składka wpłacona za dany rok nie podlega zwrotowi.
§ 25.1. Członek Związku może zostać z niego wykluczony uchwałą Zgromadzenia podjętą bezwzględną większością statutowego składu Zgromadzenia.
Wykluczyć członka ze Związku można w razie:
1) udowodnionego działania organów członka Związku na szkodę Związku;
2) nie uiszczania obowiązujących świadczeń na rzecz Związku, przez okres dłuższy niż
6 miesięcy, po uprzednim pisemnym wezwaniu do zapłaty;
3) nie stosowania się do postanowień statutu i regulaminów.
Uchwałę o wykluczeniu członka Związku podejmuje Zgromadzenie.
Zasady rozliczeń z członkiem wykluczonym następują zgodnie z § 24.
Tryb ustalony w § 23 ust. 3, stosuje się odpowiednio.
§ 26.1. Na podstawie jednobrzmiących uchwał co najmniej 50% członków gmin wchodzących
w skład Związku - Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w stan likwidacji.
W przypadku określonym w ust. 1 Zgromadzenie powołuje likwidatora i określa jego zadania. Likwidator ustala plan likwidacji.
Wniesiony przez danego członka Związku majątek w związku z likwidacją zostanie zwrócony mu w naturze, a w przypadku poniesienia nakładów na tym majątku przez Związek wraz z tymi nakładami - po zaspokojeniu ciążących na nim zobowiązań.
Pozostały majątek po zaspokojeniu ciążących na nim zobowiązań podlega zwrotowi proporcjonalnie do wartości wniesionych przez członków Związku składek członkowskich.
§ 27. Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym do jego ustanowienia.
Metryka strony