Protokół Nr 13/09
Protokół Nr 13/09
z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
przy Radzie Gminy Jasionówka
odbytego w dniu 6 sierpnia 2009r.
Miejsce obrad: sala Ślubów w Urzędzie Gminy Jasionówka
Obrady rozpoczęto o godzinie 900 , zakończono o godzinie 1145
Obradom przewodniczył Marian Abramowicz - Przewodniczący Komisji.
Protokołowała Rwa Polak - Podinspektor UG
W obradach uczestniczyło 5 członków Komisji i osoby zaproszone - zgodnie
z załączoną do oryginału protokołu listą obecności.
Ad. 1. Przewodniczący Marian Abramowicz powitał zebranych i zaproponował następujący porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Analiza sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009.
4. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji inwestycji gminnych za I półrocze 2009r.
5. Analiza sprawozdania z działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Jasionówce i stanu
ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy.
6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie organizowania wspólnej obsługi
administracyjnej , finansowej i organizacyjnej dla szkół prowadzonych przez Gminę
Jasionówka.
7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia wójta.
8. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytów.
9. Zmiany w budżecie gminy na rok 2009.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie posiedzenia.
Komisja jednogłośnie: za- 5, przeciwnych i wstrzymujących się - 0 przyjęła zaproponowany przez pana Przewodniczącego porządek obrad.
Ad. 2. Komisja jednogłośnie : za- 5, przeciwnych i wstrzymujących się - 0 przyjęła protokół z poprzedniego posiedzenia.
Ad. 3. Skarbnik gminy poinformowała, że sprawozdanie zostało przekazane do regionalnej Izby obrachunkowej w Białymstoku omawiając wykonanie budżetu gminy za I półrocze 2009r. ( w załączeniu) poinformowała, że dochody budżetu gminy zostały wykonane w kwocie 4 013 456,74 zł., tj. 38,6% planu a wydatki w kwocie 3 690 839,39 zł., tj. 31,26% planu.
Struktura dochodów wg źródła pochodzenia:
1. Dochody własne - 717 216 zł -- 18%
w tym:
- podatek od nieruchomości - 201 075 zł. - 5,0%
- podatek rolny - 129 257 zł. - 3,2%
- inne podatki i opłaty lokalne -- 46 432 zł. - 1,2%
- dochody z majątku gminy - 123 891 zł. - 3,1%
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych - 200 279 zł. - 5,0%
- pozostałe dochody - 16 284 zł. -0,4%
2. Subwencje ogółem - 2 374 696 zł. - 59%
3. Dotacje na zadania własne, zlecone i powierzone - 856 832 zł. - 21%
4. Środki pozabudżetowe - 4 404 zł. - 0%
5. Dotacje rozwojowe - 60 307 zł. - 2%
Pani Skarbnik powiedziała, że wydatki są mniejsze niż planowane, gdyż za pewne inwestycje płatność nastąpi w następnym półroczu. W wykonaniu budżetu są puste rubryki tam, gdzie są dotacje rozwojowe
Wyjaśniła powody, dlaczego w niektórych działach plan wykonano w 100% a w innych 0,0%.
Po zapoznaniu się z realizacją budżetu i otrzymaniu wyjaśnień na zadane pytania
- Komisja ds. Budżetu i Rozwoju gospodarczego jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r. - (opinia nr 75/09
w załączeniu)
Ad. 4. Wójt gminy zapoznała Komisję z inwestycjami realizowanymi w I półroczu 2009r.
Radny M. Abramowicz zapytał o kolejność inwestycji w Jasionówce, tj czy najpierw wodociąg a potem drogi?
Pani Wójt wyjaśniła, że już trwają przygotowania do wodociągowania a potem wiosna, kiedy grunt się uleży będzie układany chodnik. Asfaltowane będą ulice szkolna, Młynowa i Nowa. Wodociąg całkowicie będzie przekładany na ul. Szkolnej.
Radny M. Abramowicz poruszył sprawę granic działek przy drogach.
Pani Wójt wyjaśniła, że często słupki graniczne są wyorywane i wykopywane a ich odnowienie jest kosztowne.
Radny E. Skobodziński - poruszył sprawę konieczności przeprowadzenia rozpoznania terenu przed rozbudowa wodociągu Krasne Folwarczne o wieś Krasne Małe. Informował pana Bartnika którędy poprowadzić linie, aby nie było problemu z mieszkańcami.
Pani Wójt powiedziała, że rozpoznanie również jest potrzebne do wyliczenia ilości metrów linii. Poinformowała, że będzie również konieczność podłączenia do wodociągu kol. wsi Jasionóweczka. Oprócz tego w Słomiance musi być przeprowadzona modernizacja ujęcia wody, bo obserwuje się spadki ciśnienia. W ostatnią sobotę bez porozumienia z Gminą został otwarty wodociąg w stronę Korycina.
Radny M. Abramowicz zapytał o przetarg na boiska.
Pani Wójt poinformowała, że przetarg został rozstrzygnięty - wygrała Firma Kostrzewa z Mysłowic. Po otrzymaniu zwrotek i odczekaniu określonego terminu zostanie podpisana umowa.
Po zakończonej dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawioną przez panią Wójt realizację inwestycji w Gminie za I półrocze 2009r. - opinia Nr 76/09 w załączeniu protokołu
Ad. 5. Komendant OSP zdał sprawozdanie z działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Jasionówce i stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Jasionówka. ( w załączeniu) Oprocz tego powiedział, że sprxzęt który jest do dyspozycji OSP jest stary - kupuje się tylko najpotrzebniejsze wyposażenie. Pani Wójt przypomniała, że wcześniej wykonano karosację samochodu ale obecnie nie ma mozkiwości zrobic tego z drugim samochodem. Obiecała, że na 100 - lecie OSP Jasionówka stara się o nowy samochod i pomaga w tym nawet Orkiestra. Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zapoznała się sprawozdaniem z działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Jasionówce i stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy Jasionówka i pozytywnie go zaopiniowała - opinia Nr 77/09 w zalączeniu protokołu.
Ad. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie organizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla szkół prowadzonych przez Gminę
Jasionówka.
Radny M. Abramowicz poprosił o wyjaśnienie, w jaki sposób należy rozumieć zapis o wspólnej obsłudze?
Pani Wójt wyjaśniła, że obsługa była oddzielna, ale zdarzały się różne sytuacje, że nie było wiadomo, co i jak gdyż do ostatniej chwili czekano na sprawozdania finansowe szkoły. Przez pewien czas księgowe ze szkoły pracowały w Urzędzie i już wyglądało, że będzie dobrze, to wynikła sprawa z opóźnieniem w wypłacie podwyżki dla pracowników niebędących nauczycielami. Tam od początku jest problem z respektowaniem przepisów. Rada uchwaliła podwyżkę a pan Dyrektor wypłacił ją dopiero w grudniu po wizycie Inspekcji Pracy. Obecnie znowu są skargi, bo Gmina mówi inaczej a Szkoła robi inaczej. Prawo dopuszcza zaproponowane w uchwale połączenie i byłoby to również z korzyścią, bo oszczędniej. Można by było podczas zwolnienia lekarskiego jednej księgowej zastąpić drugą. Nie wie do końca, od kiedy takie połączenie wprowadzić, od września czy od stycznia.
Wicedyrektor ZSZ-P pani Ewa Bartnik zabierając glos powiedziała, że pani Wójt przedstawiła to w taki sposób, że aż przykro, że źle pracujemy. Jest to trochę jednostronne gdyż to pracownicy obsługi skarżą do Wójta, ale w takim wypadku pani Wójt powinna rozmawiać z Dyrektorem, bo są dwie strony w tej sprawie. Uważa, że jest to decyzja bardzo poważna i trudna. Wynika z tego, że dla niektórych pracowników będzie to się wiązano ze zmiana pracodawcy. Zapytała, czy cała obsługa ma być przejęta?
Pani Wójt powiedziała, że tylko 1,5 etatu.
Pani Wicedyrektor stwierdziła, że w tej sprawie nie może wypowiadać się za pana Dyrektora, ale na pewno będzie przeciwny.
Pani Wójt wyjaśniła dodatkowo, że nie robi roszad, jeśli chodzi o etaty. Po zmianie organizacyjnie będzie lepiej, bo radczyni na miejscu i sprawy nie będą się przedłużały i żadnych uprawnień Dyrektorowi nie zabiera. .
Radny J. Lipski z tego, co pani mówi to Szkoła źle zarządza finansami. Z nauczycielami nie ma problemu? Pracownicy obsługi za mało zarabiają
Pani Wójt powiedziała, że pan Dyrektor faworyzuje niektórych pracowników a panie z księgowości nie wykonują poleceń i robią inaczej. Trudno powiedzieć czy pani przekonała Dyrektora czy zrobiła w taki sposób sama.
Pani Wicedyrektor zauważyła, że podobnie może przyjść do Dyrektora nauczyciel i powie, że faworyzuje on pracowników obsługi. To są sprawy bardzo delikatne i międzyludzkie i należy wysłuchać obie strony - pan Dyrektor będzie obecny na sesji.
Radny J. Lipski zapytał czy będą jakieś zwolnienia?
Pani Wójt odpowiedziała, że nie.
Po wsłuchaniu wszystkich pytań i odpowiedzi pan Przewodniczący zapytał radnych, kto jest za pozytywną opinią projektu uchwały.
Za - 3 głosy, przeciw nie było, wstrzymujących się - 2. Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały - (opinia Nr 78/09 w załączeniu protokołu).
Ad. 7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia wójta.
Skarbnik Gminy powiedziała, że zaproponowana w projekcie uchwały podwyżka to tylko 600 zł. więcej - na rękę.
Pani Wójt zabierając glos powiedziała, że ma najniższa stawkę. Wszyscy koledzy już podwyżki otrzymali, a przecież tyle co zdobyła pieniędzy dla Gminy, to żaden kolega nie pozyskał. Dlatego uważa, że nie powinna mieć najniższej stawki.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia wójta - ( opinia nr 79/09 w załączeniu)
Ad. 8. Komisja zapoznała się z wyjaśnieniami Skarbnika Gminy w sprawie zaciągnięcia kredytów: 200 tys. zł. na uzupełnienie środków własnych na realizację „Modernizacji systemu zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Jasionówka i 523 574 zł. w celu uzupełnienia środków własnych przeznaczonych na Integrację dróg i ulic gminnych i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie - (opinia Nr 80/09 w załączeniu protokołu).
Ad. 9. Komisja po analizie zaproponowanych zmian w budżecie gminy na 2009r. pozytywnie je zaopiniowała- (opinia Nr 81/09 w załączeniu)
Ad. 10. Nie było wolnych wniosków.
Ad. 11. Wobec wyczerpania porządku obrad o godz. 1145 Przewodniczący Komisji zakończył posiedzenie dziękując wszystkim za udział.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Ewa Polak
Marian Abramowicz
Metryka strony