Protokół Nr 1/11
Protokół Nr 1/11 z posiedzenia Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia i Sportu
przy Radzie Gminy Jasionówka
z dnia 26 stycznia 2011r.
Miejsce obrad: Sala Ślubów Urzędu Gminy Jasionówka
Obrady rozpoczęto o godzinie 13 00, zakończono o godzinie 15 05.
Przewodniczył Robert Kucharski - Przewodniczący Komisji.
Protokołowała: Ewa Polak - podinspektor UG
W obradach uczestniczyli członkowie Komisji i osoby zaproszone - zgodnie z załączoną listą obecności.
Ad. 1. Przewodniczący Robert Kucharski powitał zebranych i zaproponował następujący uzupełniony porządek obrad:
Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad.
Wybór zastępcy przewodniczącego i sekretarza komisji.
Przygotowanie sprawozdania z działalności w roku poprzednim.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady zatrudnienia.
Sporządzenie planu pracy komisji na rok 2011.
Zaopiniowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego programu Aktywności Lokalnej na lata 2011-2013.
Omówienie projektu budżetu gminy na 2011r.
Ustosunkowanie się do zmiany granic Gminy.
10. Wolne wnioski.
11. Zakończenie posiedzenia.
Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowany przez przewodniczącego porządek obrad.
Ad. 2. Przewodniczący Komisji zgłosił radnego Andrzeja Ciołko na zastępcę Przewodniczącego Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia i Sportu. Radny A. Ciołko - wyraził zgodę.
Komisja jednogłośnie( 5 głosów - za, brak wstrzymujących się i przeciwnych - wybrała Radnego Andrzeja Ciołkę na Zastępcę Przewodniczącego Komisji.
Na Sekretarza Komisji pan Przewodniczący zgłosił Radną Annę Karpowicz - nie wyraziła zgody. Następnie zgłoszono: radnego Jarosława Gawryło - nie wyraził zgody, radnego Bernarda Popławskiego - nie wyraził zgody, Bogusława Abramowicza - nie wyraził zgody.
W związku z tym, że nikt z państwa radnych nie wyraził zgody - Komisja nie wybrała Sekretarza.
Ad. 3. Komisja zastanawiała się nad koniecznością przygotowania sprawozdania z działalności w roku ubiegłym, aby zachować ciągłość. Sprawozdanie zostało przygotowane i będzie przedstawione Radzie Gminy - w załączeniu
Ad. 4. Sekretarz Gminy uzasadniając projekt uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia poinformował, że chociaż działalność tej Rady jest kadencyjna, to istnieje możliwość zmiany delegata. Ustawa mówi, że organ delegujący może odwołać. Poprzednia Rada Gminy wyznaczyła jako swego kandydata Panią Kitlas. Obecnie jest nowy Wójt, dlatego wyszła propozycja, aby dokonać zmiany.
Komisja wysłuchała uzasadnienia i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia - opinia Nr 1/11 w załączeniu.
Ad. 5. Komisja opracowała projekt planu pracy na 2011r. ( w załączeniu), który zostanie przedstawiony Radzie Gminy do zatwierdzenia na najbliższej sesji.
Ad. 6. Sekretarz Gminy omówił projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011.
Komisja rozpatrzyła projekt Programu na rok 2011 i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowała (opinia Nr 2/11 w załączeniu)
Ad. 7. Kierownik GOPS poinformowała, że jest to pierwszy taki Program i, że został przygotowany pod projekt systemowy. Celem ogólnym Programu jest zwiększenie potencjału społeczno - zawodowego osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wsparcie aktywności społeczno - zawodowej młodzieży nieaktywnej zawodowo w Gminie. Następnie omówiła kierunki działania .
Komisja wysłuchała wyjaśnień i postanowiła jednogłośnie pozytywnie zaopiniować projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Aktywności Lokalnej na lata 2011 - 2013 - opinia Nr 3/11 w załączeniu.
Ad. 8. Skarbnik Gminy przedstawiając projekt budżetu gminy na 2011r najpierw omówiła Limit wydatków inwestycyjnych po zmianach. Poinformowała, że Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego proponowała, aby realizację, chociaż jednej inwestycji przesunąć na następny rok
Wójt Gminy poinformował, że należałoby spróbować przesunąć realizację niektórych inwestycji w czasie. Stwierdził, że nie można się wycofać z żadnej inwestycji współfinansowanej ze środków Unijnych gdyż spowoduje to utratę na okres 5 lat dotacji unijnych. Do realizacji modernizacji budynków w Słomiance należy z budżetu dołożyć 188 tys. zł. , a do Milewskich 226 tys. zł. Przy czym należy pamiętać, że Milewskie prowadzą działalność, a także w budynku jest sklep. W Słomiance zaś budynek jest zdewastowany i nieczynny od wielu lat. Dalej omówił stan zaawansowanie wodociągu w Krasnem Małym
( ok. 3 km) oraz wodociągu o dł. ponad 5 km we wsi Jasionóweczka. Omawiając drogi powiedział, że są przygotowane trzy dokumentacje. Pierwsza to droga gminna Bobrówka- Kamionka, koszt ponad 4 miliony zł. Wniosek o dofinansowanie był składany do Schetynówki, ale nie przeszedł. We wsi Krzywa bobry robią spustoszenie. Na tej drodze potrzebna jest asfaltowa nakładka, bo remonty sposobem gospodarczym rocznie kosztują około 20 tys. zł. i nie na długo taka naprawa nie wystarcza. Następna droga to przez Jasionóweczkę, która wymaga pilnej modernizacji.
Zostały złożone wnioski do Starostwa Powiatowego o budowę: drogi na odcinku Górnystok - Czarnystok - Dobrzyniówka i przy współudziale 50%/50%; oraz Krasne Małe - Krasne Folwarczne do Chutek; Kamionka - Bobrówka i Łękobudy - Milewskie
Wójt Gminy poinformował, że z Funduszu Ochrony gruntów Rolnych będzie robiona droga na „Ludzimach” koło wylewiska i dalej obok szkoły w Milewskich, a następnie droga w Kozińcu.
Wójt Gminy powiedział, że można prywatnie składać wnioski na remont i modernizację dróg dojazdowych do pól i łąk z FOGR w Urzędzie Marszałkowskim u P. Gierasimczuk oraz przedstawił procedury z tym związane.
Wójt wspomniał o potrzebie uzupełnienia sprzętu do odśnieżania, a także o konieczności budowy garaży i wiat, bo sprzęt gminny znajduje się pod gołym niebem lub u różnych osób prywatnych. Komisja podzieliła zdanie Wójta w tej sprawie.
Następnie pan Wójt przedstawił sprawę spółek wodnych na terenie gminy oraz sprawę ustawienia kontenerów we wsiach na opakowania plastikowe i szklane.
Komisja zapoznała się z projektem budżetu gminy oraz z załącznikiem nr 3 do projektu budżetu gminy określającym limit wydatków na zadania inwestycyjne w roku 2011, a także wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy.
W związku z powyższym Komisja jednogłośnie wnosi o poddanie pod głosowanie przez Radę Gminy następujących wniosków:
- o przesunięcie terminu realizacji inwestycji polegającej na Budowie Centrum
Rekreacyjno - Sportowego nad zalewem w Jasionówce - Etap I: Budowa budynku
socjalno - szkoleniowego;
- o przesuniecie terminu realizacji inwestycji polegającej na Przebudowie z
rozbudową Świetlicy wiejskiej w Słomiance w związku z trudną sytuacją finansową.
Opinia Komisji Nr 4/11 w załączeniu.
Ad. 9. Sekretarz Gminy przedstawił sprawę ewentualnej zmiany granic Gminy Jasionówka.
Następnie poinformował zebranych, że przed wyborami samorządowymi wpłynęło pismo od jednego z mieszkańców, że pewna osoba wraz z rodziną nie mieszka na naszym terenie, gdyż grunty na których posadowione jest gospodarstwo, a także dom znajdują się na terenie Gminy Knyszyn. Mieszkańcy o których mowa są zameldowani w Gminie Jasionówka.
Wszczęto postępowanie wyjaśniające i stwierdzono, że należy albo zmienić granice Gminy Jasionówka, albo osoby te wymeldować. Pan, którego sprawa dotyczy w rozmowach podkreślał, że od pokoleń jego rodzina, jego dziadkowie, a i teraz on byli i są nadal związani z Jasionówką. W takiej sytuacji są następujące rozwiązania: albo uregulować sprawy meldunkowe, tj. doprowadzić do wymeldowania rodziny, albo należy spotkać się z władzami Knyszyna i po uzyskaniu ich zgody oraz odpowiednich dokumentów rozpocząć procedury zmierzające do zmiany granic obu gmin. Na początek Rada Miejska w Knyszynie i Rada Gminy Jasionówka musiałyby podjąć uchwały w sprawie konsultacji w miejscowościach Kąty i Ogrodniczki.
Dalsze procedury będą polegały na
1) złożeniu wniosku Rady Gminy do MSWiA za pośrednictwem wojewody zawierającego: a) treść proponowanej zmiany wraz z uzasadnieniem,
b) stanowisko Rady dotyczące spełnienia przesłanek ustawowych tj. ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych,
c) podstawowe dane statystyczne dotyczące ludności na terenie objętym wnioskiem, a także powierzchni tego terenu:
- w hektarach, z wyszczególnieniem obrębów ewidencyjnych w odniesieniu do całej gminy,
- w hektarach do części setnych, jeśli proponowana zmiana dotyczy obszaru całej jednostki pomocniczej gminy lub całego obrębu ewidencyjnego, a w przypadku, gdy zmiana dotyczy części obszaru jednostki pomocniczej lub części obrębu ewidencyjnego — dodatkowo wyszczególnienie numerów wszystkich działek ewidencyjnych objętych wnioskiem,
d) określenie szacunkowych kosztów jednorazowych i stałych wprowadzenia proponowanej zmiany,
e) wyniki konsultacji z mieszkańcami w podziale na jednostki pomocnicze gminy uwzględniające liczbę osób uprawnionych do głosowania, liczbę osób, które wzięły udział w konsultacjach, oraz liczbę oddanych głosów popierających, przeciwnych i wstrzymujących się;
Do wniosku należy dołączyć:
a) zaświadczenie starosty potwierdzające zgodność danych, o których mowa w wyżej w pkt 1 lit c (tj. danych statystycznych ….), z operatem ewidencyjnym,
b) uchwałę rady gminy wnioskodawcy w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami,
c) uchwały rad gmin zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego zawierające opinie, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, wraz z wynikami konsultacji z mieszkańcami lub informację o przyczynach ich braku,
d) mapę topograficzną w skali 1:10 000, 1:25 000 lub 1:50 000 z zaznaczeniem dotychczasowych granic gminy lub gmin objętych wnioskiem i siedzib ich władz oraz proponowanych zmian. W przypadku wniosku w sprawie zmiany granic gmin obejmującego część jednostki pomocniczej gminy lub część obrębu ewidencyjnego oraz wniosku w sprawie ustalenia lub zmiany granicy miasta — dodatkowo dołącza się wypis z operatu ewidencyjnego oraz mapę ewidencyjną uwzględniające działki ewidencyjne z zaznaczeniem dotychczasowych granic oraz proponowanych zmian,
e) opinię wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego potwierdzającą przebieg dotychczasowych granic gminy lub gmin objętych wnioskiem z rejestrem granic i powierzchni jednostek zasadniczego podziału terytorialnego kraju,
f) wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub gmin objętych wnioskiem uwzględniający infrastrukturę techniczną i społeczną, układ urbanistyczny i komunikacyjny oraz sposób zagospodarowania terenu,
g) inne dokumenty mogące mieć wpływ na rozpatrzenie wniosku.
Wniosek należy złożyć do dnia 31 marca. Wojewoda w ciągu 30 dni przekazuje go wraz ze swoją opinią do MSW i A. Wnioski są rozpatrywane w ciągu roku od dnia złożenia wniosku, nie później niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. Zmiana następuje z dniem 1 stycznia.
Wójt J. Kochański powiedział, że wniosek w tej sprawie powinien zostać złożony w 2 egzemplarzach wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami i załącznikami, gdyż w razie braków formalnych zostanie odrzucony.
Następnie zapytał jakie stanowisko w powyższej sprawie zajmie Komisja.
Czy Komisja poprze działania w sprawie zmiany granic gminy polegające na przyłączeniu wspomnianej nieruchomości wraz z jej mieszkańcami, czy tez Komisja uważa, że należy doprowadzić do wymeldowania.
Przewodniczący Komisji poddał zapytanie: Kto jest za poparciem działań mających na celu zmianę granic Gminy Jasionówka pod głosowanie jawne. W głosowaniu udzial wzięło 6 członków Komisji. Za zmianą granic - 6 głosów, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0. W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący stwierdził, że Komisja jednogłośnie popiera działania zmierzające do zmiany granic Gminy Jasionówka.
Ad. 10. Wolne wnioski.
Radny A. Ciołko zapytał o godziny pracy Dyrektora GOKSiT, bo jak zdążył zaobserwować, to Pani ta pracuje jak urzędnik. Następnie poruszył sprawę godzin pracy GOKSiT w soboty. Na wywieszce pisze, ze od godziny 10.00, ale to przecież orkiestra od tej godziny ma próbę i chyba pracownik etatowy nie musi już być, aby otworzyć i zamknąć.
Komisja szeroko dyskutowała na temat pracy GOKSiT. Między innymi padło stwierdzenie, że to Dyrygent może otworzyć salę przed próbą, a pracownik rozpocznie pracę później.
Komisja wnioskowała do Wójta Gminy o dostosowanie godzin otwarcia GOKSiT do potrzeb mieszkańców w różnym wieku, a nie tylko tych najmłodszych.
Wójt Gminy wyjaśnił, że sprawdzał harmonogram pracy wszystkich pracowników GOKSiT i nie wszystko się zgadzało ze stanem faktycznym. Poprosi panią Dyrektor o opracowanie programu naprawczego dla tej placówki. Zwrócił się z zapytaniem do Komisji, jakie godziny pracy chcieliby zaproponować?
Po dyskusji Komisja doszła do wniosku, że od godz. 1300 do godz. 2000 , a w piątek i sobotę od godz. 1400 do godz. 2200 Komisja liczy się z sytuacją, że na początku może nie być zbyt wielu osób w tych godzinach, bo nie są przyzwyczajeni ale z czasem przy zaangażowaniu pracowników to się powinno zmienić.
Ad. 11. Wobec wyczerpania porządku obrad o godz. 1505 Przewodniczący zakończył posiedzenie dziękując wszystkim za udział.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Ewa Polak Robert Kucharski
Metryka strony